Diario Oficial de la Generalitat de Cataluña
Rango: Decreto
Fecha de disposición: 24 de noviembre de 1992
Fecha de publicación: 16/12/1992
Número de boletín: 1683
Órgano emisor: Departamento de Medio Ambiente
Título: Decreto 286/1992, de 24 de noviembre , de modificación del
procedimiento de determinación del incremento de la tarifa de saneamiento y del cánon de
saneamiento por medición directa de la carga contaminante.
Decret 286/1992, de 24 de novembre, de modificació del procediment de determinació de lincrement de tarifa de sanejament i cànon de sanejament per mesurament directe de la càrrega contaminant.
Larticle 28.3 de la Llei 19/1991, de reforma de la Junta de Sanejament, estableix el principi que qui més contamina ha de satisfer més increment de tarifa de sanejament o cànon de sanejament, tot recollint la doctrina ja establerta en les anteriors lleis de sanejament de Catalunya. Dintre dels tres sistemes que el mateix precepte legal estableix per a la determinació de la quota tributària als usuaris industrials de laigua, resulta més adequat, per tal de determinar la càrrega contaminant abocada amb les aigües residuals, el sistema de mesurament directe de la contaminació.
El present Decret modifica lactual procediment de determinació del tribut pel sistema de mesurament directe previst als articles 41 i següents del Decret 320/1990, de 21 de desembre, mitjançant lestabliment de lobligació, per part dels usuaris industrials, de declarar la seva contaminació davant la Junta de Sanejament, la qual posa a la seva disposició els laboratoris homologats amb què compta, i a més assumeix la despesa daquesta assistència tècnica. Laplicació daquest nou procediment ha de permetre la resolució dels expedients administratius amb més agilitat, i alhora aconseguir un grau de responsabilitat més alt per part dels productors de contaminació envers el medi ambient.
Finalment, aquesta norma conté igualment dues modificacions puntuals del mateix Decret 320/1990: la primera, per adequar la determinació del paràmetre matèries inhibidores a les tècniques analítiques actuals; i la segona, per ampliar la informació que, en relació amb els establiments industrials proveïts, reten a la Junta de Sanejament les entitats subministradores daigua.
La present disposició va rebre linforme favorable del Consell de Direcció de la Junta de Sanejament en la sessió de 23 de juliol de 1992.
Atès el que disposa la disposició final 2 de la Llei 19/1991, a proposta del conseller de Medi Ambient, vist el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i dacord amb el Govern,
Decreto:
Article únic
Es dóna nova redacció a larticle 10.2.d), a la rúbrica i als articles de la secció 3 del capítol 1 del títol 2 i se substitueix lapartat 6 de lannex 1 del Decret 320/1990, de 21 de desembre, pel qual saprova el Reglament de desplegament normatiu de lincrement de tarifa de sanejament i cànon de sanejament, els quals resten redactats en els termes següents:
Article 10.2.d). Les matèries inhibidores (MI), per la quantitat continguda a laigua, una vegada reposades les matèries decantades en dues hores, mesurades dacord amb la inhibició de mobilitat de Daphnia Magna Strauss o bé la inhibició de la luminescència de la Photobacterium phosphoreum, dacord amb els mètodes i la taula de lannex 5.
Si el mesurament evidencia simultàniament matèries inhibidores i sals solubles, la base relativa a les matèries inhibidores mesurades pel mètode de la inhibició de mobilitat de la Daphnia Magna Strauss es reduirà en 70 equitox/m³ per cada S/cm, sense que puguin computar-se quantitats negatives.
Sent:
S/cm=unitat de concentració de les sals solubles.
Equitox/m³=unitat de concentració de les matèries inhibidores presents a laigua.
Secció 3
Normes de procediment específiques per a la determinació de lincrement de tarifa de sanejament i cànon de sanejament per mesurament directe de la contaminació
Article 41
Norma general
- 1 La Junta de Sanejament, dofici o a instància del subjecte passiu, pot aplicar lincrement de tarifa o cànon de sanejament segons quantitats individuals proporcionals a la contaminació produïda, determinada per mesurament directe, llevat dels casos en què aquell estigui obligat a presentar la declaració a què es refereix larticle següent.
- 2 Lexecució de les proves, les anàlisis i els mostreigs en què hagi de consistir el mesurament directe serà, en tots els casos, duta a terme bé per lorganisme gestor, bé per un dels establiments tècnics auxiliars reconeguts dacord amb el que reglamentàriament es disposi. Article 42
Obligació de declaració dels usuaris industrials
- 1 Tots els usuaris industrials daigua, subjectes passius de lincrement de tarifa de sanejament i cànon de sanejament, estan obligats a presentar davant la Junta de Sanejament una declaració referent al volum i a la qualitat del seu abocament daigües residuals, la qual contindrà totes les dades necessàries per a la determinació dels elements del tribut.
- 2 A aquests efectes, es consideren usuaris industrials aquells que tinguin per objecte una activitat inclosa en les divisions núm. 0, 1, 2, 3 i 4 del Código Nacional de Actividades Económicas (CNAE) en la data dentrada en vigor daquest Decret. La resta dusuaris únicament haurà de presentar la declaració si els ho requereix la Junta de Sanejament.
- 3 Sestableixen tres tipus de declaració:
a) Declaració per a usuaris daigua amb utilització exlusivament domèstica, que consta del model MD-0.
b) Declaració simplificada per a tots els usuaris a què es refereix el punt 2 daquest article, que consta dels models MD-0, MD-1 (1, 2, 3), MD-10, MD-20, MD-30, MD-40 i MD-50.
c) Declaració ordinària per a aquells usuaris que, per les seves característiques, presentin abocaments irregulars daigües residuals, que consta dels models MD-0, MD-1 (1, 2, 3), MD-20, MD-30, MD-40, MD-50, MD-11 (1, 2) i MD-12.
Els models de declaració consten com a annex 1 daquest Decret.
- 4 La declaració haurà de presentar-se dins el termini de tres mesos comptats des de la instal·lació de la indústria o de laprovació del pla de sanejament corresponent a làmbit territorial al qual estigui ubicada. - 5 La declaració tindrà validesa indefinida mentre el subjecte passiu no comuniqui a la Junta de Sanejament qualsevol variació dels processos productius que alterin la naturalesa de labocament. En aquest cas, si escau, la Junta de Sanejament requerirà la presentació duna nova declaració.
- 6 Per tal de fer la declaració, els usuaris podran sol·licitar els serveis dels establiments tècnics auxiliars a què fa referència larticle 41.2. En aquest cas, la Junta de Sanejament assumirà les despeses que sen derivin, amb un límit de 100.000 pessetes.
A aquest efecte, els establiments industrials remetran, juntament amb la declaració, una còpia de la factura emesa per lestabliment tècnic auxiliar que hagi realitzat les proves i mesures corresponents.
- 7 Lincompliment del deure de presentació daquesta declaració o la presentació de declaracions incompletes o fraudulentes serà sancionat segons el que disposa larticle 26 daquest Decret, sens perjudici que la Junta de Sanejament iniciï dofici els tràmits per a la determinació de lincrement de tarifa de sanejament i cànon de sanejament aplicable al subjecte passiu.
Article 43
Procediment dofici
- 1 En cas de manca de presentació de la declaració a què es refereix larticle anterior, o bé quan es presentin declaracions incompletes, la Junta de Sanejament requerirà al subjecte passiu la seva presentació o esmena.
- 2 Si aquest requeriment fos desatès, i sens perjudici del que és previst a larticle 42.7, la Junta de Sanejament iniciarà dofici les operacions necessàries per al mesurament directe de la contaminació.
- 3 Per aconseguir una representativitat adequada de la càrrega contaminant generada, es procedirà a un mesurament de caràcter continuat. El temps de mostreig continuat serà com a mínim el corresponent a un torn laboral complet. Si la indústria estudiada presenta una gran varietat de processos de fabricació, puntes destacionalitat i/o qualsevol altra condició que provoqui modificacions evidents de la quantitat o qualitat dels abocaments, el temps de mostreig podrà ser ampliat i/o fraccionat, a lefecte de prendre mostres significatives dels diversos abocaments. Aquestes mostres, degudament ponderades, fixaran la quantitat de contaminació produïda, segons els diversos períodes de fabricació, al volum daigua, i la concentració de la contaminació generada en cada cas.
- 4 En cas que lelevat nombre de punts dabocament, la distància existent entre ells o la discontinuïtat en labocament dificulti el mostreig i, per tant, la correcta determinació de la càrrega contaminant abocada, la Junta de Sanejament podrà recomanar a linteressat la unificació, lhomogeneïtzació i/o el condicionament especial daquests abocaments.
- 5 Durant el mesurament i la presa de mostres, un representant de la indústria podrà acompanyar el personal encarregat de la Junta de Sanejament. La presa de mostres es podrà efectuar mitjançant la utilització daparells automàtics de funcionament continu.
Un cop finalitzat el mesurament i la presa de mostres, el personal encarregat li lliurarà una còpia de lacta aixecada, que hauran de signar i segellar les dues parts. També li lliurarà una mostra bessona degudament identificada i precintada perquè linteressat pugui dur a terme les anàlisis contradictòries, la qual cosa es farà constar a lacta.
Article 44
Resolució de determinació de la base imposable i del tipus de gravamen
- 1 Dacord amb el resultat de les declaracions presentades, o bé de les dades obtingudes en el procediment dofici, la Junta de Sanejament dictarà una resolució que fixi la modalitat daplicació de lincrement de tarifa o del cànon de sanejament i els elements que nintegren la base imposable i el tipus unitari resultant, expressat en pessetes per metre cúbic.
- 2 Abans de dictar la resolució que pertoqui i sempre que calgui fer-ho de conformitat amb les normes generals de procediment, lexpedient es manifestarà a linteressat.
- 3 Per a la determinació de la base imposable, es consideraran els elements següents:
a) La concentració mesurada de cadascun dels paràmetres de contaminació.
b) El volum daigua mesurat o estimat en lentrada de lestabliment productor de labocament.
- 4 Per a la determinació del tipus, es consideraran els coeficients corrector de volum, de punta i de regulació previstos a larticle 47.
- 5 En els abocaments daigües residuals produïts per diversos subjectes passius que siguin objecte dun tractament conjunt que doni lloc a un efluent únic, la base imposable de cada subjecte es podrà determinar per aplicació de la càrrega contaminant mesurada en aquest efluent.
En cas que la contaminació mesurada en aquest efluent comú resultés superior a la declarada pel conjunt de subjectes que comparteixen el sistema de tractament, aquest excés sacumularà de forma proporcionada a la base imposable dels establiments en què les concentracions dels paràmetres de contaminació declarada o mesurada siguin superiors a les de lefluent comú.
- 6 La resolució podrà preveure la realització doperacions complementàries de mesurament de càrrega contaminant o de qualsevol del elements que intervenen en la determinació de la base imposable o en el càlcul de la quota del tribut. Alternativament, també podrà preveure la instal·lació obligatòria, a càrrec de lestabliment, daparells de mesurament permanent de cabals, mostreig i anàlisis. En aquest darrer cas la resolució fixarà les dades que ha de proporcionar el subjecte passiu, la periodicitat daquestes i els mecanismes dinspecció i accés del personal de la Junta de Sanejament per a la verificació dels aparells.
Article 45
Efectes de la resolució
La resolució produirà efectes:
a) A partir del trimestre natural següent al de la presentació de la declaració a què es refereix larticle 42.
b) A partir del trimestre natural següent al de la realització del mesurament inicial en el procediment seguit dofici.
Article 46
Liquidacions
Les liquidaciones es practicaran per trimestres naturals vençuts, començant pel primer en què la resolució produeixi els seus efectes segons larticle precedent.
El tipus de gravamen, expressat en pessetes per metre cúbic, es modularà segons els coeficients reguladors de volum, de punta i de regulació de la contaminació que siguin autoritzats dacord amb el que preveu larticle següent.
La quota és el resultat daplicar a la base imposable el tipus de gravamen fixat en la resolució.
Article 47
Coeficients que afecten el tipus
- 1 El coeficient corrector de volum expressa la relació existent entre el volum daigua abocat i el volum daigua de subministrament. Per poder aplicar aquest coeficient caldrà que lestabliment disposi de les instal·lacions i els aparells descrits a lannex 2.
- 2 El coeficient de punta expressa la relació existent entre la contaminació mitjana i els valors de contaminació superiors a la mitjana obtinguts a partir de la declaració presentada per linteressat, o bé del mesurament dut a terme per lAdministració, dacord amb els barems establerts a lannex 3.
- 3 La utilització pels contribuents de dispositius que permetin efectuar una distribució temporal del cabal abocat podrà donar lloc a laplicació dun coeficient de regulació, segons la relació establerta a lannex 4.
Article 48
Modificacions de la resolució inicial
- 1 El contingut de la resolució inicial podrà ser modificat o substituït segons el resultat de les operacions complementàries de mesurament que siguin efectuades dacord amb aquella resolució.
- 2 El resultat de dues operacions complementàries efectuades al llarg dun any que indiqui un increment igual o superior al 15% de la quantitat dels paràmetres de contaminació declarats per linteressat o determinats en el procediment dofici comportarà la modificació corresponent del coeficient de punta previst a larticle anterior.
- 3 Els valors modificats dels diferents elements del tribut es manifestaran al subjecte passiu, als efectes previstos a les normes generals de procediment, abans de dictar la resolució modificada.
Article 49
Liquidacions complementàries
- 1 La Junta de Sanejament dictarà una nova resolució dacord amb els valors de la base imposable i del tipus que resultin de les operacions complementàries de mesurament efectuades i practicarà la liquidació corresponent.
- 2 La liquidació es referirà a tots els períodes que hagin estat objecte de la liquidació trimestral prevista a larticle 46 des de la resolució inicial, i shi deduiran les quantitats prèviament liquidades en concepte de quota del tribut.
Article 50
Obligacions derivades del mesurament directe
- 1 Els establiments a què es refereix larticle 42.2 i, en general, tots aquells subjectes a mesurament directe de la càrrega contaminant, han de disposar de comptadors daigua dabastament reconeguts per la Junta de Sanejament, i facilitar les lectures periòdiques que es determinin i que, amb caràcter general, correspondran al final de cada trimestre natural.
- 2 Les despeses ocasionades per la realització de les proves en què hagi de consistir el mesurament directe aniran a càrrec de la part que hagi iniciat el procediment o nhagi sol·licitat lampliació o la realització de proves addicionals. Pel que fa a les declaracions, sestarà al que disposa larticle 42.6.
- 3 En tots els casos, seran per compte del subjecte passiu les despeses derivades de:
a) La realització de les obres necessàries per a lexecució de les proves en què hagi de consistir el mesurament directe. Altrament, la Junta de Sanejament
podrà realitzar aquestes obres dofici i en repercutirà el cost a linteressat.
b) La instal·lació daparells de mesurament de cabals.
- 4 Qualsevol accident o avaria que comporti una modificació substancial de les característiques de labocament declarades pel subjecte passiu haurà de posar-se en coneixement de la Junta de Sanejament en el termini màxim de 24 hores des que es va produir laccident o lavaria.
Article 51
Pràctica dun nou mesurament directe
- 1 En cas de variació del procés productiu, del règim dabocaments o per qualsevulla altra causa que modifiqui substancialment les condiciones en què es portà a terme el mesurament directe, la Junta de Sanejament, dofici o a instància del subjecte passiu, podrà iniciar de nou el procediment previst a larticle 43, o bé requerir-li la presentació duna nova declaració, segons disposa larticle 42.
- 2 En tot cas, es podrà efectuar requeriment de nova declaració si la mitjana del resultat dun mínim de quatre operacions complementàries de mesurament efectuades al llarg dun any indica un increment igual o superior al 15% de la quantitat dels paràmetres de contaminació declarats inicialment pel subjecte passiu.
Article 52
Arquetes de registre
- 1 Els titulars destabliments industrials a què es refereix larticle 42.2 restaran obligats a construir una arqueta de registre en el tram de conducció fora del recinte industrial que permeti en tot moment la inspecció de labocament per part de lAdministració, a lefecte de realitzar operacions de presa de mostres i la instal·lació daparells automàtics de mostreig.
- 2 En cas dimpossibilitat de compliment daquesta norma, lAdministració, a instància del subjecte passiu, definirà lalternativa tècnica més adequada per garantir la inspecció i la presa de mostres.
Disposicions addicionals
- 1 El model 203 de declaració de lincrement de tarifa de sanejament que preveu larticle 31.2 del Decret 320/1990, de 21 de desembre, inclourà també la relació destabliments industrials sotmesos a tarifació per volum.
- 2 El termini de presentació de les declaracions a què es refereix larticle 42 del Decret 320/1990, en la nova redacció donada per aquesta norma, a què restin obligats els subjectes passius industrials ubicats en un àmbit amb pla de sanejament aprovat en el moment de lentrada en vigor del present Decret, serà de tres mesos comptats a partir daquesta data.
- 3 La informació relativa a cabals de càrregues contaminants obtinguda per aplicació daquest Decret serà tramesa periòdicament per part de la Junta de Sanejament a les administracions locals gestores de sistemes de sanejament, a lefecte de verificar el compliment de les ordenances dabocament corresponents.
Disposició transitòria
Les resolucions daplicació de lincrement de tarifa de sanejament i de cànon de sanejament segons la modalitat de mesura directa dictades per la Junta de Sanejament abans de lentrada en vigor daquest Decret continuaran produint els seus efectes fins que siguin substituïdes per unes altres dictades dacord amb el procediment que shi conté.
Disposicions finals
- 1 Queden derogades totes les disposicions reglamentàries que soposin al contingut de les normes aprovades pel present Decret i, expressament, les següents:
a) Article 2.2 del Decret 270/1991, de 25 de novembre.
b) Article 2.2 del Decret 271/1991, de 25 de novembre.
c) Article 2.2 del Decret 272/1991, de 25 de novembre.
d) Article 2.2 del Decret 273/1991, de 25 de novembre.
e) Article 3.2 del Decret 287/1991, de 10 de desembre.
- 2 Aquest Decret entrarà en vigor el dia 1 de gener de 1993.
Barcelona, 24 de novembre de 1992
Jordi Pujol
President de la Generalitat de Catalunya
Albert Vilalta i González
Conseller de Medi Ambient
Annex 1
Models de declaració
(Vegeu annex a les pàgs. 7198-7203)
Annex 2
Per poder mesurar i considerar els valors dels cabals abocats i determinar el coeficient corrector de volum Kr, caldrà disposar del següent:
a) Comptadors daigua que mesurin tota laigua utilitzada per la indústria.
b) Canals en tots els punts dabocament que permetin la mesura i el control dels cabals abocats. Els canals hauran de complir i estar instal·lats segons el que disposen les Normes ISO 1438 (1980) i/o 4359 (1983). En cas que no es compleixin aquestes Normes, caldrà disposar de la documentació que descrigui la fórmula aplicable al canal instal·lat i les condicions dutilització.
En tot cas, caldrà disposar dels certificats de calibració i de correcta instal·lació del canal emesos per la casa fabricant i la casa instal·ladora respectivament, o bé per un organisme oficial.
c) Per estimació indirecta es podrà acceptar la declaració o determinació del coeficient corrector de volum basada en dades i justificacions tècniques aportades pel subjecte passiu, degudament valoradas per lAdministració.
Annex 3
Els coeficients punta calculats per cada abocament i/o tipus dabocament sobtindran amb el barem següent, a partir dels valors RBA del percentatge de contaminació abocada amb valors superiors a la mitjana.
Taula 1 per a laplicació dels coeficients punta
RBA=% de contaminació abocada amb valors superiors a la mitjana.
C=coeficient punta.
Valors de RBA, en % C
------------------------------------------
Fins al 10% ................................ 1
Entre el 10 i el 20% (inclòs) ........ 1,1
Entre el 20 i el 30% .................... 1,2
Entre el 30 i el 40% .................... 1,3
Entre el 40 i el 50% .................... 1,4
Entre el 50 i el 75% .................... 1,5
Entre el 75 i el 99% .................... 1,7
Annex 4
Taula de coeficients de regulació
D=dispositiu de regulació; C=coeficient de regulació.
D C
-------------------------------------------------
Dispositius que adeqüin labocament
a les instruccions de lAdministració
a càrrec de la qual estigui lexplotació
duna instal·lació de depuració ............ 0,75
Annex 5
(Substitueix lapartat 6 de lannex 1 del Decret 320/1990)
Mètode per a la determinació de les matèries inhibidores
La determinació de matèries inhibidores sefectuarà sobre laigua decantada durant dues hores i es basarà en la inhibició de la mobilitat de Daphnia Magna Strauss, dacord amb la norma Afnor T 90-301, o bé en la inhibició de la luminescència de la Photobacterium phosphoreum, dacord amb la norma Afnor T 90-320.
Els resultats de matèries inhibidores sexpressaran en Equitox/m³, que resulten de la inversa de la concentració expressada en % corresponent a la CI50 obtinguda segons un dels dos mètodes esmentats.
En cas que la mostra destinada a la determinació de matèries inhibidores shagi denviar a un laboratori especialitzat, es conservarà congelada a vint graus centígrads sota zero (-20º C) i sexpedirà en embalatge aïllant, a fi i efecte que la temperatura no ultrapassi els zero graus centígrads (0º C) a larribada.
Atenent el fet que els dos mètodes tenen resultats amb una correlació, però comporten una certa variació, els resultats obtinguts es discrecionalitzen dacord amb la taula següent:
R=resultat obtingut de les matèries inhibidores en Equitox/m³; V=valor Equitox/m³ aplicable per al càlcul de lincrement de tarifa i/o cànon de sanejament.
R V
------------------------------
Fins a 1 ........................ 0
D1 a 5 .......................... 1
De 5 a 10 .......................5
De 10 a 20 ...................10
De 20 a 40 ...................20
De 40 a 80 ...................40
De 80 a 160 .................80
De 160 a 320 .............160
De 320 a 640 ............ 320
De 640 a 1280 ........... 640
De 1280 a 2560 ........1280
Superior a 2560 ......... (*)
(*) El resultant de la fórmula següent:
Valor obtingut=10x2n
Valor aplicable=10x2(n-1)
essent n el número natural que millor aproxima la primera condició.
En cas que es determinin les matèries inhibidores pels
dos mètodes establerts i sobtinguin valors discrepants que corresponguin a
intervals diferents de la taula establerta, es considerarà el resultat més alt.