(2096 bytes)       Diario Oficial de la Generalitat de Cataluña


Rango: Ley
Fecha de disposición:
31 de diciembre de 1998
Fecha de publicación:
31/12/1998
Número de boletín:
2797 A
Órgano emisor:
Departamento de la Presidencia
Título:
Ley 25/1998, de 31 de diciembre, de medidas administrativas, fiscales y de adaptación al euro.


L'Agència Catalana de l'Aigua ha estat creada mitjançant la LLEI 25/1998, de 31 de desembre, de mesures administratives, fiscals i d'adaptació a l'euro, publicada al DOGC núm. 2797A, de 31 de desembre de 1998. Els estatuts de l'Agència Catalana de l'Aigua seran aprovats pel Govern de la Generalitat de Catalunya i publicats al DOGC. 

El text de la Llei que fa referència a l'Agencia Catalana de l'Aigua és  el següent:

...
Capítol III

L'Agència Catalana de l'Aigua

Article 15

Creació de l'Agència Catalana de l'Aigua
 

1. Es crea l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), com a entitat de dret públic de la Generalitat de Catalunya amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar per al compliment de les seves funcions, que ajusta la seva activitat al dret privat, amb caràcter general, llevat de les excepcions que determina aquesta Llei.

2. L'Agència es regeix per aquesta Llei, per la Llei 4/1985, de 29 de març, de l'Estatut de l'empresa pública catalana, pels seus estatuts i per les altres lleis i disposicions que li siguin aplicables.

3. L'Agència gaudeix d'autonomia funcional i de gestió i resta adscrita al departament competent en matèria de medi ambient, el qual exerceix el control d'eficàcia sobre la seva activitat. 

Article 16

Competències de l'Agència Catalana de l'Aigua

1. L'Agència, com a administració hidràulica de Catalunya, és l'autoritat que exerceix les competències de la Generalitat, d'acord amb el Decret legislatiu 1/1988, de 28 de gener, i l'altra normativa de desenvolupament i complementària. 

2. Corresponen a l'Agència, entre altres, les funcions següents:

a) En l'àmbit de les conques internes de Catalunya, elaborar i revisar els plans, els programes i els projectes hidrològics, i fer-ne el seguiment, administrar i controlar els aprofitaments hidràulics i els aspectes qualitatius i quantitatius de les aigües i del domini públic hidràulic en general, inclòs l'atorgament de les autoritzacions i les concessions.

b) En relació amb les parts del territori que corresponen a conques hidrogràfiques compartides amb altres comunitats autònomes, administrar i controlar els aprofitaments hidràulics, exercir la funció executiva de policia del domini públic hidràulic i tramitar els expedients que es refereixen a aquest domini, llevat de l'atorgament de concessions d'aigua.

c) La promoció, la construcció, l'explotació i el manteniment de les obres hidràuliques de competència de la Generalitat.

d) El control, la vigilància i la inspecció de la xarxa bàsica Ter-Llobregat i d'altres instal·lacions hidràuliques que se li encomanin.

e) La intervenció administrativa i el cens dels aprofitaments de les aigües superficials i subterrànies existents i dels abocaments que puguin afectar les aigües superficials, subterrànies i marítimes.

f) El control de la qualitat de les platges i de les aigües en general.

g) El control de la contaminació de les aigües per mitjà de l'aplicació d'un enfocament combinat, utilitzant un control de la contaminació en la font mitjançant la fixació de valors límit d'emissió i objectius de qualitat del medi receptor.

h) La gestió, la recaptació, l'administració i la distribució dels recursos econòmics que li atribueix aquesta Llei i l'elaboració del seu pressupost.

i) L'acció concertada i, si escau, la coordinació de les actuacions de les administracions competents en matèria d'abastament i sanejament en el territori de Catalunya.

j) La promoció d'entitats i associacions vinculades a l'aigua i el foment de llurs activitats.

k) L'obtenció de la informació necessària de les persones físiques i jurídiques, públiques o privades, per a l'exercici de les competències que se li atribueixin.

l) L'ordenació dels serveis d'abastament en alta i de sanejament.

m) La proposta al Govern de l'establiment de limitacions en l'ús de les zones inundables que s'estimen necessàries per a garantir la seguretat de les persones i els béns.

n) Les funcions i les atribucions que la legislació general atorga als organismes de conca en els termes que estableix aquesta Llei.

3. L'Agència ha d'ésser informada prèviament a la realització de qualsevol actuació que afecti el domini públic hidràulic de les conques hidrogràfiques internes i que, en exercici de llurs competències, duguin a terme les diverses administracions públiques.

4. Als efectes del que disposa l'apartat 3, s'entén per actuacions que afecten el domini públic hidràulic, a més de les vinculades als béns relacionats en l'article 2 de la Llei de l'Estat 29/1985, de 2 d'agost, d'aigües, les relatives a la flora i la fauna afectes a aquest domini.

5. En la tramitació de plans generals, de normes subsidiàries i de plans parcials i especials, un cop aprovats inicialment, se n'ha de demanar un informe a l'Agència.

Article 17

El règim jurídic de l'Agència Catalana de l'Aigua

1. Els actes de l'Agència dictats en l'exercici de les seves funcions com a poder públic són actes administratius.

2. Són actes administratius, en particular, els següents:

a) Els actes d'ordenació i de gestió del domini públic hidràulic.

b) Els actes dictats en exercici de la potestat sancionadora.

c) Els actes de gestió, inspecció i recaptació dels tributs de la Generalitat sobre l'aigua i altres ingressos de dret públic.

d) Els actes derivats de les relacions de l'Agència amb altres òrgans i ens de la Generalitat i amb tercers que impliquin un exercici de potestats públiques.

3. El règim de comptabilitat de l'Agència és el corresponent al sector públic. La contractació de l'Agència s'ha de regir pel que estableix la Llei de l'Estat 13/1995, de 18 de maig, de contractes de les administracions públiques, i ha de garantir els principis de publicitat i de lliure concurrència.

4. Els actes administratius dictats pel Consell de Direcció i pel director o directora de l'Agència poden ésser objecte de recurs ordinari davant el conseller o consellera titular del departament competent en matèria de medi ambient. Els produïts en matèria tributària poden ésser objecte de recurs per la via economicoadministrativa prèvia al control jurisdiccional.

5. Els actes sotmesos al dret civil o laboral de l'Agència són impugnables davant la jurisdicció corresponent, amb la reclamació prèvia davant el conseller o consellera del departament competent en matèria de medi ambient, d'acord amb la legislació aplicable.

6. La responsabilitat patrimonial dels òrgans de l'Agència és exigible en els mateixos casos i pel mateix procediment que a l'Administració de la Generalitat.

7. En els termes establerts per la legislació bàsica sobre aigües i costes, la sanció de les infraccions lleus i menys greus correspon al director o directora de l'Agència; la de les greus, al director o directora de l'Agència, en el cas que no excedeixi el 50% de l'import màxim establert, o al conseller o consellera del departament competent en matèria de medi ambient, i la de les molt greus, al Govern de la Generalitat. El règim d'infraccions i sancions en matèria tributària es regeix per la seva normativa específica.

Article 18

El personal de l'Agència Catalana de l'Aigua

1. El personal de l'Agència es regeix pel dret laboral, llevat de les places, que en relació amb la naturalesa de llur contingut, quedin reservades a funcionaris públics. L'adscripció eventual de funcionaris a l'Agència té lloc de conformitat amb el que estableix la legislació sobre la funció pública de l'Administració de la Generalitat.

2. La selecció de personal de l'Agència s'ha de fer d'acord amb els principis de mèrit i capacitat.

Article 19

L'organització de l'Agència Catalana de l'Aigua

1. Els òrgans de govern, gestió i assessorament de l'Agència són el Consell de Direcció, el Consell d'Administració, el Consell per a l'Ús Sostenible de l'Aigua, el director o directora i el gerent.

2. Els altres òrgans de gestió en règim de participació s'estableixen per reglament, d'acord amb el règim establert per la legislació bàsica en matèria d'aigües.

3. El Govern de la Generalitat aprova l'Estatut de l'Agència com a desplegament reglamentari de la seva estructura organitzativa i del règim de funcionament, d'acord amb els principis de desconcentració de funcions i participació de les administracions competents, dels usuaris i d'altres entitats representatives d'interessos a l'entorn de l'aigua en l'àmbit d'una demarcació hidrogràfica, una conca o una subconca.

4. El Consell de Direcció té l'alta direcció de l'Agència i exerceix les funcions següents:

a) Aplica les directrius d'actuació que determina el Govern.

b) Sotmet a l'aprovació del Govern la proposta de planificació hidrològica i la revisió corresponent.

c) Aprova l'avantprojecte de pressupost de l'Agència.

d) Proposa al Govern la constitució de societats filials o participades de l'Agència.

5. El Consell de Direcció és integrat per un màxim de sis representants dels departaments amb competències en la matèria, designats pels titulars d'aquests. N'és president el conseller o consellera del departament competent en matèria de medi ambient, i actua com a vicepresident o vicepresidenta el director o directora de l'Agència.

6. El Consell d'Administració és l'òrgan de govern en règim de participació de l'Agència, integrat per representants de la Generalitat, dels òrgans o les entitats de l'Administració general de l'Estat que exerceixen competències en matèria d'aigües o obres hidràuliques en el territori de Catalunya, dels ens locals i dels usuaris de l'aigua. 

7. Els usuaris de l'aigua participen en el Consell d'Administració en un nombre no inferior a un terç del total dels seus membres, per mitjà de representants dels usos domèstics, industrials, agraris i ramaders, escollits d'entre les organitzacions i les associacions més representatives de llurs interessos.

8. El president o presidenta del Consell d'Administració és el director o directora de l'Agència.

9. Correspon al Consell d'Administració:

a) Elaborar i elevar al Govern de la Generalitat, per mitjà del Consell de Direcció, la proposta de planificació hidrològica del districte de conca fluvial de Catalunya i les seves revisions dins el seu àmbit de competències, i també la proposta de constitució de societats filials i la participació en altres societats.

b) Elaborar l'avantprojecte de pressupost de l'Agència, i concertar crèdits d'acord i amb caràcter previ a les autoritzacions que siguin preceptives en cada cas.

c) Aprovar el balanç i altres documents que resultin de l'aplicació del Pla general de comptabilitat pública.

d) Atribuir recursos econòmics als projectes aprovats.

e) Aprovar convenis i proposar al Consell de Direcció l'aprovació dels programes de l'Agència.

f) Aprovar les ordenances i els estatuts de les comunitats d'usuaris i de regants en les conques hidrogràfiques internes de Catalunya.

g) Declarar la sobreexplotació d'aqüífers i l'establiment de perímetres de protecció.

h) Exercir les altres funcions que li atorguin les lleis o l'Estatut de l'Agència.

i) Tenir coneixement previ de la proposta de nomenament del director o directora de l'Agència.

10. El Consell per a l'Ús Sostenible de l'Aigua és l'òrgan deliberant i d'assessorament de l'Agència en règim de participació de la representació dels diferents interessos vinculats al cicle hidrològic.

11. Integren el Consell per a l'Ús Sostenible de l'Aigua un nombre de vocals no superior a cinquanta, representants de les entitats locals, de les entitats ecologistes, de les associacions de veïns, de les organitzacions de consumidors i usuaris, de les organitzacions sindicals, de les universitats, de les entitats d'abastament i proveïment d'aigües, dels usos recreatius, dels usos industrials, dels usos agraris i ramaders de l'aigua, escollits d'entre les organitzacions i les
associacions més representatives de llurs interessos, i experts en la matèria.

12. Són funcions del Consell per a l'Ús Sostenible de l'Aigua:

a) L'assessorament i la formulació de propostes d'actuació en matèria hídrica.

b) L'informe sobre la planificació i la programació hidrològica, i les seves revisions.

c) L'informe sobre els projectes de disposicions generals que afectin l'àmbit hidrològic.

d) Altres funcions que li atorgui l'Estatut de l'Agència.

13. La direcció és l'òrgan executiu que dirigeix i representa l'Agència, i li corresponen les funcions següents:

a) Atorgar les concessions i les autoritzacions relatives a l'aprofitament i ús de l'aigua i del domini públic hidràulic en general, i a l'abocament d'aigües residuals de competència de l'Agència.

b) Aprovar definitivament els projectes constructius i decidir la prestació de serveis.

c) Aplicar el règim fiscal del domini públic hidràulic que correspon a l'Agència. 

d) Exercir la potestat sancionadora i ordenar, quan sigui procedent, la tramesa d'expedients a la jurisdicció penal.

e) Signar convenis amb l'Administració de la Generalitat o altres entitats.

f) Autoritzar els actes d'afectació i desafectació dels béns de domini públic adscrits a l'Agència, i també els actes de disposició, alienació o transacció de la resta de béns i drets de l'Agència, amb subjecció al que estableix l'Estatut de l'empresa pública catalana.

g) Presentar anualment al Consell d'Administració les propostes de programes d'actuació, d'inversió i de finançament, els balanços i la memòria corresponent.

h) Exercir les funcions d'òrgan de contractació i les que el Consell d'Administració li delegui.

i) Autoritzar les despeses amb càrrec a crèdits pressupostaris de l'Agència, dins els límits que s'estableixin per reglament.

j) Determinar, a proposta del gerent, la plantilla de personal de l'Agència.

k) Qualsevol altra funció de l'Agència no atribuïda expressament a cap altre òrgan.

14. El Govern de la Generalitat nomena el director o directora de l'Agència a proposta del conseller o consellera del departament competent en matèria de medi ambient, una vegada escoltat el Consell d'Administració.

15. La gerència és l'òrgan de gestió i administració ordinàries de l'Agència, i li corresponen les funcions següents:

a) Exercir la direcció superior de personal i dels serveis de l'Agència.

b) Autoritzar despeses dins els límits que s'estableixin per reglament amb càrrec als crèdits pressupostaris de l'Agència i ordenar-ne els pagaments.

c) Executar els acords del Consell d'Administració.

d) Qualsevol altra funció que determini l'Estatut de l'Agència.

16. El conseller o consellera del departament competent en matèria de medi ambient nomena la persona que ocupa la gerència.

17. Les comunitats d'usuaris titulars d'aprofitaments pertanyents a les conques compreses íntegrament en el territori de Catalunya resten adscrites, a efectes administratius, a l'Agència, la qual exerceix totes les funcions i les atribucions que sobre aquesta matèria assigna la legislació vigent a l'organisme de conca.

18. En relació amb les comunitats d'altres conques els aprofitaments de les quals estiguin situats en el territori de Catalunya, l'Agència pot establir relacions de col·laboració pel que fa a la construcció d'obres hidràuliques i altres matèries de competència de la Generalitat. 

Article 20

El patrimoni de l'Agència Catalana de l'Aigua

1. Constitueixen el patrimoni de l'Agència els béns que li són adscrits i els béns i els drets propis de qualsevol naturalesa que adquireixi per qualsevol títol.

2. Els béns adscrits conserven llur qualificació jurídica originària, sense que l'adscripció impliqui transmissió del domini ni llur desafectació.

3. La gestió del patrimoni s'ajusta al que disposa la Llei de l'Estatut de l'empresa pública catalana i la legislació de patrimoni de la Generalitat de Catalunya.

4. En cap cas no integren el patrimoni de l'Agència els béns vinculats a la prestació del servei que hagin d'ésser adscrits a les administracions locals actuants.

Article 21

Els recursos econòmics de l'Agència Catalana de l'Aigua
 

1. Els recursos econòmics de l'Agència són integrats per:

a) El cànon d'infraestructura hidràulica, el cànon de sanejament i l'increment de tarifa de sanejament. 

b) El cànon d'utilització i ocupació del domini públic hidràulic.

c) El cànon de regulació.

d) Les taxes, els drets i altres prestacions patrimonials que li corresponguin.

e) L'endeutament.

f) Els productes, els rendiments o els increments derivats del seu patrimoni.

g) Els ingressos obtinguts en l'exercici de les seves activitats.

h) Els ingressos provinents de les sancions.

i) Les transferències que, si escau, s'estableixin en els pressupostos de la Generalitat.

j) Les subvencions, les aportacions i les donacions que siguin atorgades a favor seu, procedents d'altres administracions, d'ens públics o de particulars.

k) Qualsevol altre recurs que se li pugui atribuir.

2. En relació amb el cànon d'infraestructura hidràulica, l'increment de tarifa i el cànon de sanejament, es manté vigent la normativa reguladora actual, amb el benentès que allà on diu "Junta de Sanejament" o "Junta d'Aigües", s'ha d'entendre "Agència Catalana de l'Aigua".

... 

Disposicions transitòries

Primera

Personal funcionari i laboral de la Junta d'Aigües i de la Junta de Sanejament

1. El personal funcionari i laboral que estigui ocupant llocs de treball en la Junta d'Aigües de Catalunya i en la Junta de Sanejament o tingui suspesa la seva relació jurídica amb aquests organismes s'integrarà en l'Agència Catalana de l'Aigua segons les necessitats de personal d'aquesta i d'acord amb la relació de llocs de treball que s'aprovi, i hi restarà vinculat per una relació subjecta a les normes de dret administratiu o laboral que hi siguin aplicables. El personal que no s'hi integri s'adscriurà a un altre lloc de treball de la Generalitat i quedarà sotmès a les normes sobre provisió de llocs de treball establertes per la normativa vigent.

2. El personal funcionari que s'aculli a l'opció que se li atorgui per a ocupar un lloc de treball previst a la plantilla de personal laboral de l'empresa restarà en situació d'excedència voluntària --establerta per l'article 86.2.c) del Decret legislatiu 1/1997, de 31 d'octubre-- en el seu cos d'origen, i se li reconeixerà l'antiguitat.

Segona

Règim transitori de les comissions de desembassament i de les juntes d'obres i d'explotació

Mentre no entri en vigor l'Estatut de l'Agència Catalana de l'Aigua, es manté vigent amb rang reglamentari la regulació de les comissions de desembassament, i de les juntes d'obres i d'explotació, establertes pel Decret legislatiu 1/1988, de 28 de gener.

Tercera

Béns adscrits a la Junta d'Aigües i a la Junta de Sanejament 

Els béns que en la data d'entrada en vigor d'aquesta Llei estiguin adscrits a la Junta d'Aigües de Catalunya i a la Junta de Sanejament passen a ésser adscrits a l'Agència Catalana de l'Aigua, i no se'n modifica la condició jurídica originària. Així mateix, l'Agència Catalana de l'Aigua se subroga en les posicions jurídiques de la Junta d'Aigües de Catalunya i de la Junta de Sanejament pel que fa als béns, els drets i les obligacions de tot tipus de què siguin titulars,
sens perjudici del que s'estableix per al personal.
 

...
 

Disposició derogatòria 

1. Es deroguen les disposicions legals i reglamentàries següents:

a) Els articles 2, 3, 4, 9 a 17, 22, 23, 28 i 31 del Decret legislatiu 1/1988, de 28 de gener, pel qual s'aprova la refosa
dels preceptes de la Llei 5/1981, de 4 de juny, i la Llei 17/1987, de 13 de juliol, en un text únic.

b) Els articles 1 al 13, ambdós inclosos, de la Llei 19/1991, de 7 de novembre, de reforma de la Junta de Sanejament.

c) L'article 1 de la Llei 7/1994, del 18 de maig, de modificació de la Llei 19/1991, de reforma de la Junta de Sanejament, en la part relativa als articles de la Llei 19/1991 a què fa referència la lletra b).

d) El Decret 332/1987, de 23 de novembre, sobre representació provisional dels usos agrícoles en la Junta d'Aigües de Catalunya.

2. Les derogacions normatives recollides per l'apartat 1 entren en vigor quan s'aprovi l'Estatut de l'Agència Catalana de l'Aigua i desplegui els seus efectes. 

3. Les disposicions del capítol III del títol II d'aquesta Llei substitueixen la Llei 2/1987, de 5 de gener, que estableix un recàrrec sobre la taxa estatal que grava les màquines escurabutxaques, i, a partir de l'1 d'abril de 1999, la Llei 21/1984, de 24 d'octubre, d'impost sobre el joc de la plena o bingo.

4. En general, es deroguen totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al que estableix aquesta Llei.