Diari
Oficial de la Generalitat de Catalunya. Núm. 523 - 22.3.1985
Departament de Política Territorial i Obres Públiques
Rango: Decreto
Fecha de disposición: 7 de febrero de 1985
Fecha de publicación: 22/3/1985
Número de boletín: 523
Órgano emisor: Departamento de Política Territorial y Obras Públicas
Título: Decreto 64/1985, de 7 de febrero, sobre atribución a las
Administraciones actuantes de recursos económicos generales para el régimen
económico-financiero previsto en la Ley 5/1981, de 4 de junio.
DECRET 64/1985, de 7 de febrer, sobre atribució a les Administracions actuants de recursos econòmics generats pel règim econòmico-financer previst a la Llei 5/1981.
NOTA. En aquest text shan introduït les modificacions que estableix el Decret 158/1994.
La realització dobres i la prestació de serveis en matèria devacuació i tractament daigües residuals, dins del marc de la Llei 5/1981, de 4 de juny, i de conformitat amb la planificació aprovada, permet delimitar la noció dAdministració actuant en matèria de sanejament com a referida a les Administracions públiques del territori de Catalunya i qualificada per lefectiva execució de qualsevol daquelles actuacions.
La Llei suara esmentada ha reconegut a les Corporacions locals, en lexercici de les seves competències dacord amb la legislació que els és aplicable, la iniciativa per a la redacció de plans i projectes, la contractació i execució de les obres i la prestació dels serveis, dins dels quals poden considerar-se inclosos lexplotació de les instal·lacions, elaboració destudis i la realització dactuacions dassistència tècnica i daltres que siguin connexes. Així mateix, la Llei ha fixat de forma àmplia els supòsits dintervenció de lAdministració de la Generalitat, tant en matèria de planificació general com dexecució dobres, i comprenent també la realització o la participació en les actuacions que lAdministració local no realitzi o que es facin conjuntament i, finalment, aquelles altres que promogui directament.
Les obres i serveis de sanejament en alta que les Administracions actuants tinguin encomanades han de finançar-se amb els recursos que resulten de laplicació del règim econòmico-financer del Pla corresponent. Amb aquesta finalitat ha de produir-se una atribució de recursos econòmics -el rendiment de lincrement de tarifa i el cànon de sanejament- de la Junta de Sanejament a lAdministració actuant, atribució que, amb caràcter general, ha de prendre forma de subvenció i tindrà caràcter reglat, dacord amb els preceptes de la present disposició.
El Decret fixa amb caràcter general les actuacions susceptibles de finançament amb càrrec al règim econòmico-financer dels Plans, tot preveient, en els supòsits que ell mateix determina, la consideració de despeses de les Administracions actuants ocasionades per la gestió que els hagi estat encomanada. Així mateix, estableix un procediment per a la tramitació dels expedients datorgament de les subvencions dins del qual són harmònicament presents el respecte a lautonomia de les Administracions interessades en la seva actuació i el necessari control de la destinació de les quantitats assignades a la finalitat que en cada cas nhagi determinat latorgament.
Per tant, atès el que disposen la Llei 5/1981 i el Decret 305/1982, de 13 de juliol, dictat per al seu desplegament, vista la disposició final primera de la mateixa Llei, que autoritza el Consell Executiu perquè dicti les disposicions necessàries per fer-ne laplicació i el desplegament; a proposta del Conseller de Política Territorial i Obres Públiques i dacord amb el Consell Executiu,
Decreto:
Article primer.-
1. Latribució de recursos econòmics generats per laplicació de la Llei 5/1981 a les Administracions actuants encarregades de lexecució de les obres i de la prestació en general, de serveis en matèria de sanejament, es produirà en les condicions i dacord amb el procediment que estableixen les normes del present Decret.
2. Llevat dels supòsits previstos dimputació automàtica, latribució esmentada tindrà lloc mitjançant les subvencions pertinents, que prendran la forma, segons cada cas, de transferència corrent o de capital i saplicaran, amb afectació de destinació, al finançament de les actuacions que es detallen a larticle següent.
Article segon.-
1. Seran susceptibles del finançament esmentat amb càrrec al Pla Zonal o règim especial autoritzat, aquelles actuacions públiques en matèria de sanejament que, dins de les que sindiquen a continuació, shi trobin incloses des del principi o hi siguin incorporades posteriorment:
a) Obres per a la implantació o modificació dinstal·lacions en alta devacuació, tractament i recuperació daigües residuals i la prestació de serveis complementaris o que hi estiguin directament relacionats.
b) Explotació dinfrastructures en alta devacuació, tractament i recuperació daigües residuals.
c) Elaboració de projectes, estudis i prestació de serveis dassistència tècnica, investigació i experimentació, bé tinguin caràcter previ a lexecució de les operacions esmentades als apartats anteriors, bé quan el seu objecte sigui la informació, planificació i coordinació de les actuacions en matèria de protecció dels recursos hídrics, la inspecció i millora de la qualitat dels abocaments i la seva adequació als medis receptors, així com la fiscalització de les activitats que, en general, es desenvolupin en la matèria.
d) Qualsevol daltra que estigui legalment prevista amb aquesta finalitat i en especial totes les que contribueixin a la millora de la qualitat dels recurs hidràulics afectats per algun tipus de contaminació.
2. Aquest finançament, que pot tenir abast total o parcial respecte al cost de les actuacions, podrà incloure, també, lassumpció de les obligacions pendents no anteriors a la incorporació al règim econòmico-financer del Pla corresponent en relació amb les obres o amb lexplotació en curs dinstal·lacions existents, i estendres, en els supòsits previstos en larticle setè, a les despeses generals de funcionament de les Administracions actuants ocasionades per la gestió que tinguin encomanada.
Article tercer.-
Per a la incorporació al Pla Zonal o règim especial autoritzat dactuacions complementàries que hagin de finançar-se amb càrrec a les previsions econòmiques que hi figurin formulades genèricament, la Junta de Sanejament farà públiques les condicions requerides per a cada tipus dintervenció, els criteris de prioritat a seguir i limport total dels fons a aplicar dins de les anualitats que es considerin.
Article quart.-
1. Latorgament de les subvencions es farà mitjançant una resolució de la Presidència de la Junta de Sanejament, a petició de lAdministració actuant i a la vista de la proposta de la Gerència de Sanejament i de linforme favorable del Consell de Direcció. La sol·licitud sentendrà desestimada si no es dicta resolució en el termini de sis mesos. La resolució del president de la Junta de Sanejament exhaureix la via administrativa.
2. Sempre que una Administració actuant tingui a càrrec seu més dun sistema o diverses actuacions sobre un mateix sistema de sanejament, latribució de fons es realitzarà de forma particularitzada per a cadascuna de les diverses activitats.
3. Les resolucions datribució de recursos hauran de fer referència expressa a:
a) Lactuació concreta a la qual es destina la subvenció.
b) Les obligacions que simposen a lAdministració actuant en relació amb lactivitat subvencionada.
c) Lestabliment de procediments específics de control de la correcta destinació de les quantitats assignades en funció de la finalitat de la transferència, amb referència expressa, quan calgui, a la justificació documentada de despeses.
d) El procediment per fer efectius, si sescau, els lliuraments parcials i els justificants que, quan calguin, hauran daportar-se en cada cas.
e) Les possibles causes de revocació.
f) Lanualitat o anualitats pressupostàries afectades i els imports corresponents a cadascuna.
4. En el cas de les actuacions a què es refereix larticle anterior, latorgament de la subvenció haurà de publicar-se al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, tot indicant-ne limport i el destinatari.
Article cinquè.-
1. Per a la fixació de la quantia de les subvencions atorgades per al finançament, bé sigui total o parcial, de les actuacions a què fan referència els apartats a) i c) de larticle segon, hom prendrà en consideració el cost efectiu dels treballs, en cas dexecució directa, o el pressupost dadjudicació del contracte corresponent.
Així mateix, quan latribució de recursos tingui per objecte la realització duna obra incloent-hi les despeses que en siguin accessòries, la resolució datorgament podrà considerar separadament els diversos conceptes que integren el seu cost total.
2. Limport de les subvencions destinades al finançament dactuacions dexplotació serà el que resulti, a la vista de linforme de la Junta de Sanejament, de la memòria valorada de despeses dexplotació que, en cas de fer-la directament, haurà daportar lAdministració actuant juntament amb la seva sol·licitud, o bé, del pressupost dadjudicació del contracte corresponent de servei públic. En ambdós casos la resolució datorgament podrà incloure una fórmula de revisió de limport anual concedit per a exercicis successius, amb una vigència màxima de tres anys a comptar des del següent al de latorgament.
Article sisè.-
1. Els lliuraments corresponents als imports atorgats en cada resolució es faran efectius en funció de les despeses que lAdministració actuant justifiqui mitjançant certificacions expedides o autoritzades per la seva intervenció de fons. Això no obstant, la resolució datorgament pot autoritzar lliuraments a compte per una quantia màxima no superior al 25% de lanualitat corresponent de limport concedit, i regulant, per a cada cas en què sen faci ús, la forma i els terminis per a la seva justificació.
2. Perquè puguin efectuar-se lliuraments a compte, serà requisit imprescindible que lAdministració actuant acrediti que lactuació objecte del finançament es troba efectivament començada o, si més no, que el contracte dobra, dassistència o de gestió de serveis públics hagi estat adjudicat i formalitzat i, en condicions diniciar-ne immediatament lexecució.
3. El darrer lliurament que sefectuï corresponent a cadascun dels imports atorgats de les respectives resolucions requerirà que juntament amb la certificació de què parla lapartat primer, sadjunti un informe de la Direcció de Sanejament, indicant expressament que lactuació subvencionada ha estat executada completament i de conformitat amb la finalitat prevista i amb les condicions establertes en la resolució datorgament.
Article setè.-
1. Les Administracions actuants que tinguin a càrrec seu lestabliment i explotació de diversos sistemes devacuació en alta i tractament daigües residuals que afectin necessàriament més dun municipi, amb un desenvolupament complex i bàsicament plurianual de la seva actuació, podran rebre de la Junta de Sanejament una atribució específica de recursos econòmics destinada a fer cara a les despeses complementàries de gestió originades per la concurrència daquelles circumstàncies especials.
2. Sautoritza la Junta de Sanejament per aprovar, per a cadascuna de les Administracions que es trobin en la situació descrita a lapartat anterior, laplicació dun percentatge no superior al 2% sobre les quantitats que li hagin désser satisfetes per a la realització de les diferents actuacions, de la qual cosa en resultarà una quantitat addicional a fer efectiva a lAdministració actuant.
Alternativament, aquest percentatge podrà aplicar-se en casos especials, sobre la despesa mitjana anual atribuïda a lAdministració actuant pel conjunt de les actuacions a realitzar amb càrrec al Pla corresponent.
3. De limport anual que resulti de laplicació del procediment descrit en el número anterior, es deduiran les quantitats que lAdministració actuant hagi de percebre pel concepte indicat que li estiguin expressament assignades en el capítol corresponent de lestat de despeses del pressupost vigent de la Junta de Sanejament.
4. Aquesta atribució de recursos, quan es produeixi, generarà un únic expedient independent per a cada Administració actuant, i els lliuraments addicionals tindran la consideració, des del punt de vista pressupostari de la despesa, de transferències corrents.
5. No podran computar-se com a actuacions a considerar per a la fixació de limport de les quantitats a satisfer pel concepte de despeses de gestió els pagaments que lAdministració actuant hagi defectuar com a amortitzacions dinstal·lacions existents abans de lentrada en vigor del Pla Zonal respectiu.
Disposicions finals
Primera.- Resten derogades totes les disposicions del Govern de la Generalitat que siguin contràries al contingut de la present. En particular, es deroga en tota la seva extensió lOrdre del Departament de Política Territorial i Obres Públiques de 16 dabril de 1984, sobre atribució a les Administracions actuants de recursos del Pla de Sanejament.
Segona.- Sautoritza el Conseller de Política Territorial i Obres Públiques perquè dicti les disposicions i adopti les mesures necessàries per a laplicació, leficàcia i lexecució del present Decret.
Tercera.- Aquest Decret entrarà en vigor lendemà de la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.
Barcelona, 7 de febrer de 1985
Jordi Pujol
President de la Generalitat de Catalunya
Xavier Bigatà i Ribé
Conseller de Política Territorial i Obres Públiques