Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya. Núm. 523 - 22.3.1985
Departament de Política Territorial i Obres Públiques


Rango: Decreto
Fecha de disposición:
7 de febrero de 1985
Fecha de publicación:
22/3/1985
Número de boletín:
523
Órgano emisor:
Departamento de Política Territorial y Obras Públicas
Título:
Decreto 64/1985, de 7 de febrero, sobre atribución a las Administraciones actuantes de recursos económicos generales para el régimen económico-financiero previsto en la Ley 5/1981, de 4 de junio.


DECRET 64/1985, de 7 de febrer, sobre atribució a les Administracions actuants de recursos econòmics generats pel règim econòmico-financer previst a la Llei 5/1981.

NOTA. En aquest text s’han introduït les modificacions que estableix el Decret 158/1994.

La realització d’obres i la prestació de serveis en matèria d’evacuació i tractament d’aigües residuals, dins del marc de la Llei 5/1981, de 4 de juny, i de conformitat amb la planificació aprovada, permet delimitar la noció d’Administració actuant en matèria de sanejament com a referida a les Administracions públiques del territori de Catalunya i qualificada per l’efectiva execució de qualsevol d’aquelles actuacions.

La Llei suara esmentada ha reconegut a les Corporacions locals, en l’exercici de les seves competències d’acord amb la legislació que els és aplicable, la iniciativa per a la redacció de plans i projectes, la contractació i execució de les obres i la prestació dels serveis, dins dels quals poden considerar-se inclosos l’explotació de les instal·lacions, elaboració d’estudis i la realització d’actuacions d’assistència tècnica i d’altres que siguin connexes. Així mateix, la Llei ha fixat de forma àmplia els supòsits d’intervenció de l’Administració de la Generalitat, tant en matèria de planificació general com d’execució d’obres, i comprenent també la realització o la participació en les actuacions que l’Administració local no realitzi o que es facin conjuntament i, finalment, aquelles altres que promogui directament.

Les obres i serveis de sanejament ‘en alta‘ que les Administracions actuants tinguin encomanades han de finançar-se amb els recursos que resulten de l’aplicació del règim econòmico-financer del Pla corresponent. Amb aquesta finalitat ha de produir-se una atribució de recursos econòmics -el rendiment de l’increment de tarifa i el cànon de sanejament- de la Junta de Sanejament a l’Administració actuant, atribució que, amb caràcter general, ha de prendre forma de subvenció i tindrà caràcter reglat, d’acord amb els preceptes de la present disposició.

El Decret fixa amb caràcter general les actuacions susceptibles de finançament amb càrrec al règim econòmico-financer dels Plans, tot preveient, en els supòsits que ell mateix determina, la consideració de despeses de les Administracions actuants ocasionades per la gestió que els hagi estat encomanada. Així mateix, estableix un procediment per a la tramitació dels expedients d’atorgament de les subvencions dins del qual són harmònicament presents el respecte a l’autonomia de les Administracions interessades en la seva actuació i el necessari control de la destinació de les quantitats assignades a la finalitat que en cada cas n’hagi determinat l’atorgament.

Per tant, atès el que disposen la Llei 5/1981 i el Decret 305/1982, de 13 de juliol, dictat per al seu desplegament, vista la disposició final primera de la mateixa Llei, que autoritza el Consell Executiu perquè dicti les disposicions necessàries per fer-ne l’aplicació i el desplegament; a proposta del Conseller de Política Territorial i Obres Públiques i d’acord amb el Consell Executiu,

Decreto:

Article primer.-

1. L’atribució de recursos econòmics generats per l’aplicació de la Llei 5/1981 a les Administracions actuants encarregades de l’execució de les obres i de la prestació en general, de serveis en matèria de sanejament, es produirà en les condicions i d’acord amb el procediment que estableixen les normes del present Decret.

2. Llevat dels supòsits previstos d’imputació automàtica, l’atribució esmentada tindrà lloc mitjançant les subvencions pertinents, que prendran la forma, segons cada cas, de transferència corrent o de capital i s’aplicaran, amb afectació de destinació, al finançament de les actuacions que es detallen a l’article següent.

Article segon.-

1. Seran susceptibles del finançament esmentat amb càrrec al Pla Zonal o règim especial autoritzat, aquelles actuacions públiques en matèria de sanejament que, dins de les que s’indiquen a continuació, s’hi trobin incloses des del principi o hi siguin incorporades posteriorment:

a) Obres per a la implantació o modificació d’instal·lacions ‘en alta‘ d’evacuació, tractament i recuperació d’aigües residuals i la prestació de serveis complementaris o que hi estiguin directament relacionats.

b) Explotació d’infrastructures ‘en alta‘ d’evacuació, tractament i recuperació d’aigües residuals.

c) Elaboració de projectes, estudis i prestació de serveis d’assistència tècnica, investigació i experimentació, bé tinguin caràcter previ a l’execució de les operacions esmentades als apartats anteriors, bé quan el seu objecte sigui la informació, planificació i coordinació de les actuacions en matèria de protecció dels recursos hídrics, la inspecció i millora de la qualitat dels abocaments i la seva adequació als medis receptors, així com la fiscalització de les activitats que, en general, es desenvolupin en la matèria.

d) Qualsevol d’altra que estigui legalment prevista amb aquesta finalitat i en especial totes les que contribueixin a la millora de la qualitat dels recurs hidràulics afectats per algun tipus de contaminació.

2. Aquest finançament, que pot tenir abast total o parcial respecte al cost de les actuacions, podrà incloure, també, l’assumpció de les obligacions pendents no anteriors a la incorporació al règim econòmico-financer del Pla corresponent en relació amb les obres o amb l’explotació en curs d’instal·lacions existents, i estendre’s, en els supòsits previstos en l’article setè, a les despeses generals de funcionament de les Administracions actuants ocasionades per la gestió que tinguin encomanada.

Article tercer.-

Per a la incorporació al Pla Zonal o règim especial autoritzat d’actuacions complementàries que hagin de finançar-se amb càrrec a les previsions econòmiques que hi figurin formulades genèricament, la Junta de Sanejament farà públiques les condicions requerides per a cada tipus d’intervenció, els criteris de prioritat a seguir i l’import total dels fons a aplicar dins de les anualitats que es considerin.

Article quart.-

1. L’atorgament de les subvencions es farà mitjançant una resolució de la Presidència de la Junta de Sanejament, a petició de l’Administració actuant i a la vista de la proposta de la Gerència de Sanejament i de l’informe favorable del Consell de Direcció. La sol·licitud s’entendrà desestimada si no es dicta resolució en el termini de sis mesos. La resolució del president de la Junta de Sanejament exhaureix la via administrativa.

2. Sempre que una Administració actuant tingui a càrrec seu més d’un sistema o diverses actuacions sobre un mateix sistema de sanejament, l’atribució de fons es realitzarà de forma particularitzada per a cadascuna de les diverses activitats.

3. Les resolucions d’atribució de recursos hauran de fer referència expressa a:

a) L’actuació concreta a la qual es destina la subvenció.

b) Les obligacions que s’imposen a l’Administració actuant en relació amb l’activitat subvencionada.

c) L’establiment de procediments específics de control de la correcta destinació de les quantitats assignades en funció de la finalitat de la transferència, amb referència expressa, quan calgui, a la justificació documentada de despeses.

d) El procediment per fer efectius, si s’escau, els lliuraments parcials i els justificants que, quan calguin, hauran d’aportar-se en cada cas.

e) Les possibles causes de revocació.

f) L’anualitat o anualitats pressupostàries afectades i els imports corresponents a cadascuna.

4. En el cas de les actuacions a què es refereix l’article anterior, l’atorgament de la subvenció haurà de publicar-se al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, tot indicant-ne l’import i el destinatari.

Article cinquè.-

1. Per a la fixació de la quantia de les subvencions atorgades per al finançament, bé sigui total o parcial, de les actuacions a què fan referència els apartats a) i c) de l’article segon, hom prendrà en consideració el cost efectiu dels treballs, en cas d’execució directa, o el pressupost d’adjudicació del contracte corresponent.

Així mateix, quan l’atribució de recursos tingui per objecte la realització d’una obra incloent-hi les despeses que en siguin accessòries, la resolució d’atorgament podrà considerar separadament els diversos conceptes que integren el seu cost total.

2. L’import de les subvencions destinades al finançament d’actuacions d’explotació serà el que resulti, a la vista de l’informe de la Junta de Sanejament, de la memòria valorada de despeses d’explotació que, en cas de fer-la directament, haurà d’aportar l’Administració actuant juntament amb la seva sol·licitud, o bé, del pressupost d’adjudicació del contracte corresponent de servei públic. En ambdós casos la resolució d’atorgament podrà incloure una fórmula de revisió de l’import anual concedit per a exercicis successius, amb una vigència màxima de tres anys a comptar des del següent al de l’atorgament.

Article sisè.-

1. Els lliuraments corresponents als imports atorgats en cada resolució es faran efectius en funció de les despeses que l’Administració actuant justifiqui mitjançant certificacions expedides o autoritzades per la seva intervenció de fons. Això no obstant, la resolució d’atorgament pot autoritzar lliuraments a compte per una quantia màxima no superior al 25% de l’anualitat corresponent de l’import concedit, i regulant, per a cada cas en què se’n faci ús, la forma i els terminis per a la seva justificació.

2. Perquè puguin efectuar-se lliuraments a compte, serà requisit imprescindible que l’Administració actuant acrediti que l’actuació objecte del finançament es troba efectivament començada o, si més no, que el contracte d’obra, d’assistència o de gestió de serveis públics hagi estat adjudicat i formalitzat i, en condicions d’iniciar-ne immediatament l’execució.

3. El darrer lliurament que s’efectuï corresponent a cadascun dels imports atorgats de les respectives resolucions requerirà que juntament amb la certificació de què parla l’apartat primer, s’adjunti un informe de la Direcció de Sanejament, indicant expressament que l’actuació subvencionada ha estat executada completament i de conformitat amb la finalitat prevista i amb les condicions establertes en la resolució d’atorgament.

Article setè.-

1. Les Administracions actuants que tinguin a càrrec seu l’establiment i explotació de diversos sistemes d’evacuació en alta i tractament d’aigües residuals que afectin necessàriament més d’un municipi, amb un desenvolupament complex i bàsicament plurianual de la seva actuació, podran rebre de la Junta de Sanejament una atribució específica de recursos econòmics destinada a fer cara a les despeses complementàries de gestió originades per la concurrència d’aquelles circumstàncies especials.

2. S’autoritza la Junta de Sanejament per aprovar, per a cadascuna de les Administracions que es trobin en la situació descrita a l’apartat anterior, l’aplicació d’un percentatge no superior al 2% sobre les quantitats que li hagin d’ésser satisfetes per a la realització de les diferents actuacions, de la qual cosa en resultarà una quantitat addicional a fer efectiva a l’Administració actuant.

Alternativament, aquest percentatge podrà aplicar-se en casos especials, sobre la despesa mitjana anual atribuïda a l’Administració actuant pel conjunt de les actuacions a realitzar amb càrrec al Pla corresponent.

3. De l’import anual que resulti de l’aplicació del procediment descrit en el número anterior, es deduiran les quantitats que l’Administració actuant hagi de percebre pel concepte indicat que li estiguin expressament assignades en el capítol corresponent de l’estat de despeses del pressupost vigent de la Junta de Sanejament.

4. Aquesta atribució de recursos, quan es produeixi, generarà un únic expedient independent per a cada Administració actuant, i els lliuraments addicionals tindran la consideració, des del punt de vista pressupostari de la despesa, de transferències corrents.

5. No podran computar-se com a actuacions a considerar per a la fixació de l’import de les quantitats a satisfer pel concepte de despeses de gestió els pagaments que l’Administració actuant hagi d’efectuar com a amortitzacions d’instal·lacions existents abans de l’entrada en vigor del Pla Zonal respectiu.

Disposicions finals

Primera.- Resten derogades totes les disposicions del Govern de la Generalitat que siguin contràries al contingut de la present. En particular, es deroga en tota la seva extensió l’Ordre del Departament de Política Territorial i Obres Públiques de 16 d’abril de 1984, sobre atribució a les Administracions actuants de recursos del Pla de Sanejament.

Segona.- S’autoritza el Conseller de Política Territorial i Obres Públiques perquè dicti les disposicions i adopti les mesures necessàries per a l’aplicació, l’eficàcia i l’execució del present Decret.

Tercera.- Aquest Decret entrarà en vigor l’endemà de la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Barcelona, 7 de febrer de 1985

Jordi Pujol

President de la Generalitat de Catalunya

Xavier Bigatà i Ribé

Conseller de Política Territorial i Obres Públiques