(2096 bytes)       Diario Oficial de la Generalitat de Cataluña


Rango: Decreto
Fecha de disposición:
30 de enero de 1986
Fecha de publicación:
12/3/1986
Número de boletín:
660
Órgano emisor:
Departamento de Política Territorial y Obras Públicas
Título:
Decreto 30/1986, de 30 de enero, por el cual se aprueba el Pla Especial de Saneamiento para Olot, la Vall d'en Bas, las Preses y Santa Pau y su régimen económico-finaciero


Decret 30/1986, de 30 de gener, pel qual s’aprova el Pla Especial de Sanejament per a Olot, la Vall d’en Bas, les Preses i Santa Pau, i el seu règim econòmico-financer.

La Llei 5/1981, de 4 de juny, atribueix a la competència del Consell Executiu de la Generalitat la implantació del règim econòmico-financer que s’hi preveu, i la seva aplicació dins de cadascun dels àmbits territorials definits, així com l’aprovació definitiva dels paràmetres i les fórmules que intervenen en la fixació de l’increment de tarifa, cànon de sanejament i primes per depuració.

El Decret 305/1982, de 13 de juliol, defineix els Plans Zonals de Sanejament, en fixa el contingut i atribueix al Consell Executiu de la Generalitat l’aprovació del corresponent a cada àmbit territorial, i de les seves revisions.

El present Decret, d’acord amb allò que preveu l’article 31.5 del Decret 305/1982, aprova un Pla Especial de Sanejament per a quatre municipis inclosos dins de l’àmbit territorial anomenat ‘Zona 1‘, i que formen part de la Mancomunitat Intermunicipal de la Garrotxa, com són Olot, la Vall d’en Bas, les Preses i Santa Pau. Aquest Pla Especial, elaborat per la Mancomunitat esmentada, preveu un seguit d’inversions a realitzar dins d’aquest àmbit específic, la base de les quals és l’aprofitament de les instal·lacions d’evacuació i tractament d’aigües residuals ja existents -com ara l’estació depuradora d’Olot-, el finançament de les quals ha d’ésser validat, en virtut del que preveu la disposició transitòria de la Llei 5/1981. Alhora és convenient, tenint en compte la infrastructura d’organització assolida per la Mancomunitat Intermunicipal de la Garrotxa, i d’acord amb la possibilitat que ofereix l’article 16 de la Llei esmentada, autoritzar la delegació -amb caràcter transitori, mentre no sigui aprovat el Pla de Sanejament de la Zona 1- en aquella entitat de la gestió recaptadora de l’increment de tarifa i del cànon de sanejament, atès que és la mateixa Mancomunitat l’Entitat Encarregada de l’execució i prestació de totes les obres i serveis que el Pla Especial preveu.

Atès que la Mancomunitat Intermunicipal de la Garrotxa ha redactat el Pla Especial de Sanejament per a Olot, la Vall d’en Bas, les Preses i Santa Pau, i que la Junta de Sanejament, fent-lo seu, l’ha sotmès a la consideració del Consell de Direcció d’aquest Organisme, el qual l’informà favorablement en la seva sessió de 18 de desembre de 1985;

Atès que la Comissió de Preus de Catalunya, en sessió de 18 de desembre de 1985;

Atès que la Comissió de Preus de Catalunya, en sessió de 18 de desembre de 1985, aprovà, segons el que preveu l’article 13.3 de la Llei 5/1981 i, d’acord amb el Decret 128/1984, de 5 d’abril, la quantia del valor base de l’increment de tarifa de sanejament i el coeficient per a la seva aplicació;

A proposta del Conseller de Política Territorial i Obres Públiques i d’acord amb el Consell Executiu,

Decreto:

Article 1

-1.1 S’aprova el Pla Especial de Sanejament per a Olot, la Vall d’en Bas, les Preses i Santa Pau, amb el seu programa d’actuacions, d’inversions i de finançament, així com la resta de determinacions que conté.

-1.2 L’àmbit territorial d’aplicació del règim econòmico-financer implantat pel Pla aprovat pel present Decret és el comprès pels quatre municipis esmentats en l’apartat anterior.

Article 2

-2.1 Dins del programa de finançament del Pla Especial, s’aprova la percepció d’un increment de tarifa d’abast d’aigua i un cànon de sanejament que s’aplicarà als consums domèstics i industrials d’aigua realitzats dins de l’àmbit territorial definit a partir del dia 1 de gener de 1986.

-2.2 Per a la implantació de l’increment de tarifa i del cànon, hom s’ajustarà a les precisions següents: a) En la modalitat de càlcul per volum, el valor base expressat en pessetes per metre cúbic de l’increment de tarifa i del cànon de sanejament serà de 9 per a usos domèstics i assimilats de l’aigua, i de 10,22 per als usos industrials.

b) En els supòsits de determinació en funció de la càrrega contaminant, els valors expressats en pessetes per unitat de paràmetre de les unitats de paràmetres de contaminació que siguin considerades aplicables als usos industrials i assimilats, són els que s’indiquen en el quadre adjunt:

Paràmetre/Preu

Matèries en suspensió (MES): 66,62 ptes/kg

Matèries oxidables (MO): 13,24 ptes/kg

Matèries inhibidores (MI): 1,324 ptes/equitox

Sals solubles (SOL): 105,92 ptes/Sm³/cm

c) El coeficient de concentració demogràfica corresponent als municipis inclosos dins d’aquest Pla Especial de Sanejament serà únic i igual a la unitat.

Article 3

-3.1 Es delega la Mancomunitat Intermunicipal de la Garrotxa la gestió recaptadora de l’increment de tarifa i del cànon de sanejament aprovats dins de l’àmbit territorial dels municipis que integren aquest Pla Especial de Sanejament, d’acord amb el contingut de les bases que s’adjunten com annex al present Decret.

-3.2 La delegació comporta l’atribució automàtica a la mateixa Mancomunitat dels recursos econòmics obtinguts, per a la realització de les actuacions de sanejament que té encomenades.

Disposicions finals

-1 S’autoritza el Conseller de Política Territorial i Obres Públiques perquè, d’acord amb el que disposen la Llei 5/1981 i la normativa per a la seva aplicació, dicti les disposicions necessàries per a l’efectiva implantació del sistema de sanejament que preveu el present Pla Especial de Sanejament.

-2 Aquest Decret entrarà en vigor el mateix dia que serà publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Barcelona, 30 de gener de 1986

Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya

Xavier Bigatà i Ribé Conseller de Política Territorial i Obres Públiques

Annex

Bases per a la Delegació a la Mancomunitat Intermunicipal de la Garrotxa de la gestió recaptadora de l’increment de tarifa i el cànon de sanejament.

-1 Ordenament jurídic aplicable

-1.1 En l’exercici de la gestió recaptatòria, la Mancomunitat Intermunicipal de la Garrotxa ajustarà l’actuació a allò que estableixen les disposicions següents: Llei 5/1981, de 4 de juny, sobre desplegament legislatiu en matèria d’evacuació i tractament d’aigües residuals.

Decret 305/1982, de 13 de juliol, de desplegament parcial de la Llei 5/1981.

Ordre de 19 d’octubre de 1982, fixant les clases de dispositius de depuració d’aigües residuals i establint els coeficients de rendiment a considerar per a l’estimació a capmàs de les primes per instal·lacions pròpies.

Ordre de 19 d’octubre de 1982, sobre modalitats i procediments d’anàlisi dels elements que serveixen de base per a la determinació de cànons, increments de tarifa i primes de depuració d’aigües residuals.

Ordre de 21 d’octubre de 1982, sobre fixació de procediments per a la mesura directa del coeficient de prima i increments de tarifa per abocaments d’aigües residuals.

Ordre de 2 de desembre de 1982, per la qual s’aprova la taula de coeficients específics de contaminació a capmàs de les quantitats vessades als medis naturals.

Decret 347/1983, de 15 de juliol, pel qual s’estableixen normes complementàries per a la determinació de l’increment de tarifa i Cànon de Sanejament aplicables als establiments que disposen d’instal·lacions de depuració pròpies.

Decret 150/1984, de 16 de març, pel qual s’estableixen normes relatives a la percepció del cànon de sanejament.

Ordre de 25 de març de 1985, per la qual es dicten normes de reconeixement d’establiments tècnics auxiliars de la Junta de Sanejament i se’n fixen les condicions d’actuació. Decret 195/1985, de 18 de juny, sobre el control econòmic de l’increment de tarifa i cànon de sanejament.

-1.2 Així mateix, seran aplicables directament a la Mancomunitat les disposicions que en el futur puguin dictar-se per regular l’actuació de la Junta de Sanejament en les matèries que constitueixen l’objecte de la delegació.

-1.3 En tot el que no estigui en contradicció amb les normes que es refereixen els números anteriors, la Mancomunitat Intermunicipal de la Garrotxa es regirà per les disposicions del seu propi ordenament.

-2 Durada de la delegació i causes de revocació

La delegació s’estableix per un termini igual al d’execució del Pla Especial de Sanejament per a Olot, la Vall d’en Bas, les Preses i Santa Pau. Això no obstant, i sens perjudici del poder general que conserva l’Administració de la Generalitat sobre la competència delegada, podrà revocar-se per mèrit d’alguna de les causes que es detallen a continuació: Incompliment per la Mancomunitat Intermunicipal de la Garrotxa de les presents bases i de les directrius generals dictades, denegació de la informació reclamada o manca d’observança dels requeriments formulats.

Disminució de les disponibilitats tècniques i de gestió de la Mancomunitat que comportin la inadequació total o parcial per a l’exercici de la competència delegada.

Modificacions estatutàries que afectin la personalitat o naturalesa jurídica de la Mancomunitat i que introdueixin variacions en l’objecte o les competències d’aquest.

Aprovació del Pla de Sanejament de la Zona 1.

-3 Abast de la delegació

-3.1 La delegació comprèn:

a) La pràctica de totes les actuacions d’ordre tècnic i administratiu adreçades a la determinació dels elements que integren o condicionen la quantia de l’increment de tarifa i del cànon de sanejament, incloent la tramitació dels expedient corresponents.

b) La liquidació i recaptació de les quantitats a percebre de cada subjecte obligat al pagament, tant en període voluntari com en via de constrenyiment, d’acord amb la normativa aplicable en cada cas.

c) Qualssevol d’altres actuacions que calgui realitzar davant dels subjectes obligats al pagament o de les entitats subministradores d’aigua per tal d’assolir l’aplicació efectiva del règim econòmico-financer del Pla Especial de Sanejament per a Olot, la Vall d’en Bas, les Preses i Santa Pau.

-3.2 Queda reservada, en tot cas, a la Generalitat de Catalunya l’aprovació dels valors base de l’increment de tarifa i del cànon de sanejament, dels coeficients de progressivitat, de concentració demogràfica i d’altres que sigui oportú aplicar, així com dels paràmetres de contaminació i dels preus assignats a cadascun.

-4 Entitats subministradores d’aigua

La relació de la Mancomunitat amb les entitats subministradores d’aigua que realitzin proveïments dins del seu àmbit territorial, pel que fa a la percepció i ingrés a la Mancomunitat de les quantitats facturades i cobrades per aquelles entitats en conceptes d’increment de tarifa de sanejament, es desenrotllarà d’acord amb els criteris que tot segui s’exposen:

-4.1 Rebran la consideració d’entitats subministradores d’aigua les companyies privades, els empresaris individuals, les associacions de propietaris, les juntes de compensació, les societats i serveis municipals i qualsevol altra entitat o persona física o jurídica que, a través d’una xarxa pública o privada, realitzi un proveïment en baixa d’aigua.

-4.2 Les entitats subministradores hauran d’introduir en les seves factures-rebut un nou concepte, amb expressió del nombre de metres cúbics facturats o mínim establert, l’import en pessetes per metre cúbic de l’increment aplicable i la quantitat total a pagar per l’usuari.

L’obligació de satisfer l’increment de tarifa s’estén als proveïments especials no facturats.

-4.3 L’import per metre cúbic de l’increment de tarifa aprovat amb caràcter general, podrà ésser substituït per un import individualitzat aplicable a cada subjecte obligat en funció de la contaminació produïda. El nou valor serà notificat a l’entiat subministradora i a l’usuari afectat.

-4.4 Les entitats subministradores ingressaran periòdicament les quanitats percebudes a la Mancomunitat Intermunicipal de la Garrotxa, d’acord amb les intruccions d’aquesta a la qual correspon, a més, exigir i obtenir el compliment estricte d’aquesta obligació d’ingrés.

-4.5 La Mancomunitat Intermunicipal de la Garrotxa dictarà, de conformitat amb aquests criteris, les instruccions que cregui oportunes per regular la intervenció de les entitats subministradores d’aigua en la recaptació de l’increment de tarifa, tot evitant crear situacions de desigualtat entre els usuaris i entitats subministradores d’aquest àmbit territorial i els de la resta de Catalunya.

-5 Règim de les reclamacions

Les reclamacions sobre l’aplicació i l’efectivitat dels drets econòmics la gestió dels quals es delega, es tramitaran pel procediment econòmico-administratiu i seran resoltes pels òrgans administratius corresponents a l’Administració de la Generalitat. No obstant, la Mancomunitat resoldrà per delegació els recursos de reposició previs.

-6 Ingrés a la Junta de Sanejament

La Mancomunitat Intermunicipal de la Garrotxa ingressarà a la Junta de Sanejament al final de cada exercici una quantitat igual a 1,5% (u i mig per cent) dels recursos obtinguts durant l’exercici per aplicació de l’increment de tarifa i el cànon de sanejament. Als efectes de liquidació d’aquesta quantitat, s’aplicarà el tipus indicat a l’import que figuri contret com a ingrés en la comptabilitat de la Mancomunitat en data 31 de desembre de cada any.

-7 Informe sobre les actuacions

La imputació automàtica dels recursos obtinguts que la present delegació comporta, requrirà en tot cas l’informe favorable de la Junta de Sanejament amb caràcter previ a l’afecció per la Mancomunitat Intermunicipal de la Garrotxa dels fons a la seva destinació prevista. Amb aquesta finalitat, la Mancomunitat presentarà a la Junta de Sanejament la proposta de desepeses per a cada projecte d’inversió o d’explotació, per tal que en sigui examinada l’adequació, en tots els seus aspectes, al Pla de Sanejament aprovat.

-8 Control de l’exercici de la competència delegada

-8.1 Sens perjudici de la fiscalització que, sobre la percepció i inversió dels cabals de l’Administració de la Generalitat de Catalunya i les seves entitats autònomes, correspon a la Intervenció de l’Administració de la Generalitat, la Junta de Sanejament dirigirà i controlarà l’exercici per la Mancomunitat Intermunicipal de la Garrotxa de la competència delegada. Amb aquesta finalitat podrà reclamar en qualsevol moment informació sobre la gestió de la Mancomunitat, realitzar, mitjançant els seus serveis, visites i inspeccions i formular els requeriments que cregui convenients per tal que siguin esmenades les possibles deficiències observades.

-8.2 Els recursos obtinguts mitjançant la gestió delegada i les despeses realitzades amb càrrec als mateixos seran objecte d’una comptabilitat independent de la qual la Mancomunitat en retrà, amb periodicitat mensual, la informació corresponent a la Junta de Sanejament. Així mateix, dins del primer trimestre següent al tancament de cada exercici pressupostari, la Mancomunitat presentarà a la Junta els comptes i documents comprensius dels resultats de la gestió pressupostària de l’exercici, referits a les matèries objecte de la delegació.

-9 Els Consellers d’Economia i Finances i de Política Territorial i Obres Públiques dictaran conjuntament o separadament, en les matèries de la seva respectiva competència, les disposicions i instruccions tècniques de caràcter general que siguin necessàries per desenvolupar el contingut de les presents bases.