Diario Oficial de la Generalitat de Cataluña
Rango: Decreto
Fecha de disposición: 30 de enero de 1986
Fecha de publicación: 12/3/1986
Número de boletín: 660
Órgano emisor: Departamento de Política Territorial y Obras Públicas
Título: Decreto 30/1986, de 30 de enero, por el cual se aprueba el Pla Especial
de Saneamiento para Olot, la Vall d'en Bas, las Preses y Santa Pau y su régimen
económico-finaciero
Decret 30/1986, de 30 de gener, pel qual saprova el Pla Especial de Sanejament per a Olot, la Vall den Bas, les Preses i Santa Pau, i el seu règim econòmico-financer.
La Llei 5/1981, de 4 de juny, atribueix a la competència del Consell Executiu de la Generalitat la implantació del règim econòmico-financer que shi preveu, i la seva aplicació dins de cadascun dels àmbits territorials definits, així com laprovació definitiva dels paràmetres i les fórmules que intervenen en la fixació de lincrement de tarifa, cànon de sanejament i primes per depuració.
El Decret 305/1982, de 13 de juliol, defineix els Plans Zonals de Sanejament, en fixa el contingut i atribueix al Consell Executiu de la Generalitat laprovació del corresponent a cada àmbit territorial, i de les seves revisions.
El present Decret, dacord amb allò que preveu larticle 31.5 del Decret 305/1982, aprova un Pla Especial de Sanejament per a quatre municipis inclosos dins de làmbit territorial anomenat Zona 1, i que formen part de la Mancomunitat Intermunicipal de la Garrotxa, com són Olot, la Vall den Bas, les Preses i Santa Pau. Aquest Pla Especial, elaborat per la Mancomunitat esmentada, preveu un seguit dinversions a realitzar dins daquest àmbit específic, la base de les quals és laprofitament de les instal·lacions devacuació i tractament daigües residuals ja existents -com ara lestació depuradora dOlot-, el finançament de les quals ha désser validat, en virtut del que preveu la disposició transitòria de la Llei 5/1981. Alhora és convenient, tenint en compte la infrastructura dorganització assolida per la Mancomunitat Intermunicipal de la Garrotxa, i dacord amb la possibilitat que ofereix larticle 16 de la Llei esmentada, autoritzar la delegació -amb caràcter transitori, mentre no sigui aprovat el Pla de Sanejament de la Zona 1- en aquella entitat de la gestió recaptadora de lincrement de tarifa i del cànon de sanejament, atès que és la mateixa Mancomunitat lEntitat Encarregada de lexecució i prestació de totes les obres i serveis que el Pla Especial preveu.
Atès que la Mancomunitat Intermunicipal de la Garrotxa ha redactat el Pla Especial de Sanejament per a Olot, la Vall den Bas, les Preses i Santa Pau, i que la Junta de Sanejament, fent-lo seu, lha sotmès a la consideració del Consell de Direcció daquest Organisme, el qual linformà favorablement en la seva sessió de 18 de desembre de 1985;
Atès que la Comissió de Preus de Catalunya, en sessió de 18 de desembre de 1985;
Atès que la Comissió de Preus de Catalunya, en sessió de 18 de desembre de 1985, aprovà, segons el que preveu larticle 13.3 de la Llei 5/1981 i, dacord amb el Decret 128/1984, de 5 dabril, la quantia del valor base de lincrement de tarifa de sanejament i el coeficient per a la seva aplicació;
A proposta del Conseller de Política Territorial i Obres Públiques i dacord amb el Consell Executiu,
Decreto:
Article 1
-1.1 Saprova el Pla Especial de Sanejament per a Olot, la Vall den Bas, les Preses i Santa Pau, amb el seu programa dactuacions, dinversions i de finançament, així com la resta de determinacions que conté.
-1.2 Làmbit territorial daplicació del règim econòmico-financer implantat pel Pla aprovat pel present Decret és el comprès pels quatre municipis esmentats en lapartat anterior.
Article 2
-2.1 Dins del programa de finançament del Pla Especial, saprova la percepció dun increment de tarifa dabast daigua i un cànon de sanejament que saplicarà als consums domèstics i industrials daigua realitzats dins de làmbit territorial definit a partir del dia 1 de gener de 1986.
-2.2 Per a la implantació de lincrement de tarifa i del cànon, hom sajustarà a les precisions següents: a) En la modalitat de càlcul per volum, el valor base expressat en pessetes per metre cúbic de lincrement de tarifa i del cànon de sanejament serà de 9 per a usos domèstics i assimilats de laigua, i de 10,22 per als usos industrials.
b) En els supòsits de determinació en funció de la càrrega contaminant, els valors expressats en pessetes per unitat de paràmetre de les unitats de paràmetres de contaminació que siguin considerades aplicables als usos industrials i assimilats, són els que sindiquen en el quadre adjunt:
Paràmetre/Preu
Matèries en suspensió (MES): 66,62 ptes/kg
Matèries oxidables (MO): 13,24 ptes/kg
Matèries inhibidores (MI): 1,324 ptes/equitox
Sals solubles (SOL): 105,92 ptes/Sm³/cm
c) El coeficient de concentració demogràfica corresponent als municipis inclosos dins daquest Pla Especial de Sanejament serà únic i igual a la unitat.
Article 3
-3.1 Es delega la Mancomunitat Intermunicipal de la Garrotxa la gestió recaptadora de lincrement de tarifa i del cànon de sanejament aprovats dins de làmbit territorial dels municipis que integren aquest Pla Especial de Sanejament, dacord amb el contingut de les bases que sadjunten com annex al present Decret.
-3.2 La delegació comporta latribució automàtica a la mateixa Mancomunitat dels recursos econòmics obtinguts, per a la realització de les actuacions de sanejament que té encomenades.
Disposicions finals
-1 Sautoritza el Conseller de Política Territorial i Obres Públiques perquè, dacord amb el que disposen la Llei 5/1981 i la normativa per a la seva aplicació, dicti les disposicions necessàries per a lefectiva implantació del sistema de sanejament que preveu el present Pla Especial de Sanejament.
-2 Aquest Decret entrarà en vigor el mateix dia que serà publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.
Barcelona, 30 de gener de 1986
Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya
Xavier Bigatà i Ribé Conseller de Política Territorial i Obres Públiques
Annex
Bases per a la Delegació a la Mancomunitat Intermunicipal de la Garrotxa de la gestió recaptadora de lincrement de tarifa i el cànon de sanejament.
-1 Ordenament jurídic aplicable
-1.1 En lexercici de la gestió recaptatòria, la Mancomunitat Intermunicipal de la Garrotxa ajustarà lactuació a allò que estableixen les disposicions següents: Llei 5/1981, de 4 de juny, sobre desplegament legislatiu en matèria devacuació i tractament daigües residuals.
Decret 305/1982, de 13 de juliol, de desplegament parcial de la Llei 5/1981.
Ordre de 19 doctubre de 1982, fixant les clases de dispositius de depuració daigües residuals i establint els coeficients de rendiment a considerar per a lestimació a capmàs de les primes per instal·lacions pròpies.
Ordre de 19 doctubre de 1982, sobre modalitats i procediments danàlisi dels elements que serveixen de base per a la determinació de cànons, increments de tarifa i primes de depuració daigües residuals.
Ordre de 21 doctubre de 1982, sobre fixació de procediments per a la mesura directa del coeficient de prima i increments de tarifa per abocaments daigües residuals.
Ordre de 2 de desembre de 1982, per la qual saprova la taula de coeficients específics de contaminació a capmàs de les quantitats vessades als medis naturals.
Decret 347/1983, de 15 de juliol, pel qual sestableixen normes complementàries per a la determinació de lincrement de tarifa i Cànon de Sanejament aplicables als establiments que disposen dinstal·lacions de depuració pròpies.
Decret 150/1984, de 16 de març, pel qual sestableixen normes relatives a la percepció del cànon de sanejament.
Ordre de 25 de març de 1985, per la qual es dicten normes de reconeixement destabliments tècnics auxiliars de la Junta de Sanejament i sen fixen les condicions dactuació. Decret 195/1985, de 18 de juny, sobre el control econòmic de lincrement de tarifa i cànon de sanejament.
-1.2 Així mateix, seran aplicables directament a la Mancomunitat les disposicions que en el futur puguin dictar-se per regular lactuació de la Junta de Sanejament en les matèries que constitueixen lobjecte de la delegació.
-1.3 En tot el que no estigui en contradicció amb les normes que es refereixen els números anteriors, la Mancomunitat Intermunicipal de la Garrotxa es regirà per les disposicions del seu propi ordenament.
-2 Durada de la delegació i causes de revocació
La delegació sestableix per un termini igual al dexecució del Pla Especial de Sanejament per a Olot, la Vall den Bas, les Preses i Santa Pau. Això no obstant, i sens perjudici del poder general que conserva lAdministració de la Generalitat sobre la competència delegada, podrà revocar-se per mèrit dalguna de les causes que es detallen a continuació: Incompliment per la Mancomunitat Intermunicipal de la Garrotxa de les presents bases i de les directrius generals dictades, denegació de la informació reclamada o manca dobservança dels requeriments formulats.
Disminució de les disponibilitats tècniques i de gestió de la Mancomunitat que comportin la inadequació total o parcial per a lexercici de la competència delegada.
Modificacions estatutàries que afectin la personalitat o naturalesa jurídica de la Mancomunitat i que introdueixin variacions en lobjecte o les competències daquest.
Aprovació del Pla de Sanejament de la Zona 1.
-3 Abast de la delegació
-3.1 La delegació comprèn:
a) La pràctica de totes les actuacions dordre tècnic i administratiu adreçades a la determinació dels elements que integren o condicionen la quantia de lincrement de tarifa i del cànon de sanejament, incloent la tramitació dels expedient corresponents.
b) La liquidació i recaptació de les quantitats a percebre de cada subjecte obligat al pagament, tant en període voluntari com en via de constrenyiment, dacord amb la normativa aplicable en cada cas.
c) Qualssevol daltres actuacions que calgui realitzar davant dels subjectes obligats al pagament o de les entitats subministradores daigua per tal dassolir laplicació efectiva del règim econòmico-financer del Pla Especial de Sanejament per a Olot, la Vall den Bas, les Preses i Santa Pau.
-3.2 Queda reservada, en tot cas, a la Generalitat de Catalunya laprovació dels valors base de lincrement de tarifa i del cànon de sanejament, dels coeficients de progressivitat, de concentració demogràfica i daltres que sigui oportú aplicar, així com dels paràmetres de contaminació i dels preus assignats a cadascun.
-4 Entitats subministradores daigua
La relació de la Mancomunitat amb les entitats subministradores daigua que realitzin proveïments dins del seu àmbit territorial, pel que fa a la percepció i ingrés a la Mancomunitat de les quantitats facturades i cobrades per aquelles entitats en conceptes dincrement de tarifa de sanejament, es desenrotllarà dacord amb els criteris que tot segui sexposen:
-4.1 Rebran la consideració dentitats subministradores daigua les companyies privades, els empresaris individuals, les associacions de propietaris, les juntes de compensació, les societats i serveis municipals i qualsevol altra entitat o persona física o jurídica que, a través duna xarxa pública o privada, realitzi un proveïment en baixa daigua.
-4.2 Les entitats subministradores hauran dintroduir en les seves factures-rebut un nou concepte, amb expressió del nombre de metres cúbics facturats o mínim establert, limport en pessetes per metre cúbic de lincrement aplicable i la quantitat total a pagar per lusuari.
Lobligació de satisfer lincrement de tarifa sestén als proveïments especials no facturats.
-4.3 Limport per metre cúbic de lincrement de tarifa aprovat amb caràcter general, podrà ésser substituït per un import individualitzat aplicable a cada subjecte obligat en funció de la contaminació produïda. El nou valor serà notificat a lentiat subministradora i a lusuari afectat.
-4.4 Les entitats subministradores ingressaran periòdicament les quanitats percebudes a la Mancomunitat Intermunicipal de la Garrotxa, dacord amb les intruccions daquesta a la qual correspon, a més, exigir i obtenir el compliment estricte daquesta obligació dingrés.
-4.5 La Mancomunitat Intermunicipal de la Garrotxa dictarà, de conformitat amb aquests criteris, les instruccions que cregui oportunes per regular la intervenció de les entitats subministradores daigua en la recaptació de lincrement de tarifa, tot evitant crear situacions de desigualtat entre els usuaris i entitats subministradores daquest àmbit territorial i els de la resta de Catalunya.
-5 Règim de les reclamacions
Les reclamacions sobre laplicació i lefectivitat dels drets econòmics la gestió dels quals es delega, es tramitaran pel procediment econòmico-administratiu i seran resoltes pels òrgans administratius corresponents a lAdministració de la Generalitat. No obstant, la Mancomunitat resoldrà per delegació els recursos de reposició previs.
-6 Ingrés a la Junta de Sanejament
La Mancomunitat Intermunicipal de la Garrotxa ingressarà a la Junta de Sanejament al final de cada exercici una quantitat igual a 1,5% (u i mig per cent) dels recursos obtinguts durant lexercici per aplicació de lincrement de tarifa i el cànon de sanejament. Als efectes de liquidació daquesta quantitat, saplicarà el tipus indicat a limport que figuri contret com a ingrés en la comptabilitat de la Mancomunitat en data 31 de desembre de cada any.
-7 Informe sobre les actuacions
La imputació automàtica dels recursos obtinguts que la present delegació comporta, requrirà en tot cas linforme favorable de la Junta de Sanejament amb caràcter previ a lafecció per la Mancomunitat Intermunicipal de la Garrotxa dels fons a la seva destinació prevista. Amb aquesta finalitat, la Mancomunitat presentarà a la Junta de Sanejament la proposta de desepeses per a cada projecte dinversió o dexplotació, per tal que en sigui examinada ladequació, en tots els seus aspectes, al Pla de Sanejament aprovat.
-8 Control de lexercici de la competència delegada
-8.1 Sens perjudici de la fiscalització que, sobre la percepció i inversió dels cabals de lAdministració de la Generalitat de Catalunya i les seves entitats autònomes, correspon a la Intervenció de lAdministració de la Generalitat, la Junta de Sanejament dirigirà i controlarà lexercici per la Mancomunitat Intermunicipal de la Garrotxa de la competència delegada. Amb aquesta finalitat podrà reclamar en qualsevol moment informació sobre la gestió de la Mancomunitat, realitzar, mitjançant els seus serveis, visites i inspeccions i formular els requeriments que cregui convenients per tal que siguin esmenades les possibles deficiències observades.
-8.2 Els recursos obtinguts mitjançant la gestió delegada i les despeses realitzades amb càrrec als mateixos seran objecte duna comptabilitat independent de la qual la Mancomunitat en retrà, amb periodicitat mensual, la informació corresponent a la Junta de Sanejament. Així mateix, dins del primer trimestre següent al tancament de cada exercici pressupostari, la Mancomunitat presentarà a la Junta els comptes i documents comprensius dels resultats de la gestió pressupostària de lexercici, referits a les matèries objecte de la delegació.
-9 Els Consellers dEconomia i Finances i de
Política Territorial i Obres Públiques dictaran conjuntament o separadament, en les
matèries de la seva respectiva competència, les disposicions i instruccions tècniques
de caràcter general que siguin necessàries per desenvolupar el contingut de les presents
bases.