(2096 bytes)       Diario Oficial de la Generalitat de Cataluña


Rango: Orden
Fecha de disposición:
19 de mayo de 1995
Fecha de publicación:
31/5/1995
Número de boletín:
2057
Órgano emisor:
Departamento de Medio Ambiente
Título:
Orden de 19 de mayo de 1995, por la cual se determinan las normas, prescripciones y metodologías con relación a los establecimientos técnicos auxiliares de la Junta de Saneamiento en materia de inspección, vigilancia, control y análisis de la calidad de las aguas.


Ordre de 19 de maig de 1995, per la qual es determinen les normes, prescripcions i metodologies en relació amb els establiments tècnics auxiliars de la Junta de Sanejament en matèria d’inspecció, vigilància, control i anàlisi de qualitat de les aigües.
 

La Llei 19/1991, de 7 de novembre, estableix que la Junta de Sanejament, entre altres funcions, exercirà les de control de qualitat de les aigües continentals „superficials i subterrànies„ i marines, la inspecció i vigilància dels abocaments, així com la gestió i recaptació de l’increment de tarifa de sanejament i cànon de sanejament.

Per a la realització de les funcions esmentades i d’altres, la Junta de Sanejament està facultada per sol·licitar, si s’escau, la col·laboració d’entitats externes de control i anàlisi, tant públiques com privades.

D’altra banda, el Decret 230/1993, estableix el marc general d’actuació de les entitats col·laboradores del Departament de Medi Ambient en l’exercici de funcions d’inspecció i control. Per tant, la necessitat d’adaptació a la nova normativa, així com la conveniència d’ampliar l’àmbit d’actuació dels establiments tècnics auxiliars per tal de cobrir tot el ventall de funcions anteriorment esmentades comporta l’establiment d’una nova regulació en la qual quedin recollides les normes d’actuació, les condicions i els requisits tècnics i jurídics a complir a fi i efecte de poder ser degudament reconeguts per part de la Junta de Sanejament com a establiments tècnics auxiliars.

Per tant, d’acord amb el que disposa la disposició final 1 del Decret 230/1993,
Ordeno:

 Capítol 1

Disposicions generals

Article 1

Funcions

Les funcions d’inspecció, vigilància i anàlisi d’aigües que corresponen a la Junta de Sanejament, dins l’àmbit de protecció del medi ambient hídric, podran ser dutes a terme:

a) Pels serveis propis de la Junta de Sanejament.

b) Per mitjà de societats participades o vinculades.

c) Per entitats públiques o privades degudament reconegudes a les quals s’encomani.
 

Article 2

Definició

Són establiments tècnics auxiliars de la Junta de Sanejament aquelles entitats, públiques o privades, que obtenen la corresponent qualificació i reconeixement per exercir determinades funcions d’inspecció, control de qualitat i anàlisi d’aigües.

Capítol 2

Característiques

Article 3

Camps d’actuació

Als efectes d’aquesta Ordre, les funcions d’inspecció, vigilància, control de qualitat i anàlisi que exerceix la Junta de Sanejament i que es poden encomanar a entitats públiques o privades reconegudes, es poden agrupar en els següents camps d’actuació:

a) Presa de mostres d’aigües superficials, subterrànies o litorals, així com d’aigües residuals, en les condicions que en cada cas s’estableixin per a la seva conservació i transport fins al laboratori designat per a la seva anàlisi.

b) Determinació analítica dels paràmetres físics, químics i biològics de mostres d’aigües superficials, subterrànies, litorals i residuals, amb els límits de detecció, precisió i exactitud que en cada cas s’estableixi, i segons els mètodes analítics que es designin, d’acord amb la normativa general que sigui aplicable.

c) Operacions de presa de mostres, anàlisis i mesura de cabals d’aigües residuals segons els mètodes analítics establerts, per tal que la Junta de Sanejament pugui determinar els elements integrants de la base imposable de l’increment de tarifa de sanejament i cànon de sanejament.

d) Estudi sobre la consecució dels objectius de qualitat segons els diferents usos de les aigües, fixats a les planificacions hidrològiques i de sanejament, així com la detecció de les desviacions eventuals i l’informe de la determinació de les seves possibles causes.

e) Dictàmens sobre el funcionament i els resultats de les instal·lacions de depuració o mesures correctores exigides dintre els procediments d’autorització d’abocaments.
 

f) Realització de qualsevol altre funció o estudi específic relacionat amb la qualitat de les aigües continentals o litorals que es consideri d’interès per part de la Junta de Sanejament.

Les funcions encomanades a establiments tècnics auxiliars podran ser en tot moment verificades per la Junta de Sanejament.
 

Article 4

Imparcialitat, independència i integritat

a) L’establiment tècnic auxiliar i el seu personal no estaran sotmesos a cap dependència comercial, econòmica, jurídica o de qualsevol altre tipus que pugui influir el seu judici tècnic.

b) Els establiments tècnics auxiliars establiran procediments interns degudament documentats per tal de garantir la seva imparcialitat, independència i integritat.

Això molt especialment quan l’establiment estigui integrat o sigui part d’una organització més amplia.
 

Article 5

Incompatibilitats

Els establiments privats reconeguts s’hauran d’abstenir d’intervenir en l’exercici de les seves funcions, la realització de les quals sigui requerida per la Junta de Sanejament i de conformitat amb l’article anterior, sempre que concorri alguna de les circumstàncies següents:

a) Que el titular de l’establiment tècnic auxiliar o els seus càrrecs directius tinguin un interès personal en l’expedient.

b) Que el seu director tècnic o el personal directament encarregat de realitzar les operacions tingui una relació laboral amb la persona o entitat objecte del control.

c) Que hi hagi una situació de dependència entre l’entitat objecte del control i l’establiment tècnic auxiliar basada en interessos econòmics o en la seva vinculació econòmica o de qualsevol altra naturalesa.

En cas que després d’haver-se realitzat alguna prova pericial es tingui coneixement que el laboratori que l’ha dut a terme es troba en qualsevol de les circumstàncies previstes a l’apartat anterior, la Junta de Sanejament, amb les diligències prèvies que siguin necessàries, resoldrà el que sigui escaient en cada cas.

Article 6

Reclamacions

a) Els establiments tècnics auxiliars disposaran de procediments documentats per al tractament de les reclamacions rebudes per part dels seus clients, o altres parts afectades per les seves actuacions.

b) Els establiments tècnics auxiliars mantindran un arxiu de totes les reclamacions i accions dutes a terme, a disposició de la Junta de Sanejament.
 

Capítol 3

Organització i funcionament

Article 7

Organització

Els establiments tècnics auxiliars tindran una estructura organitzativa i de funcionament que garanteixi la seva competència per dur a terme les funcions objecte de la seva activitat segons els criteris i estàndards de qualitat establerts a la norma europea EN 45001 o equivalent.

Article 8

Personal

Els establiments tècnics auxiliars disposaran dels recursos humans „titulats superiors, mitjans i personal auxiliar„ a plena dedicació i amb la formació tècnica adient, sota la direcció d’un director tècnic, el qual serà responsable general de les activitats tècniques de l’establiment davant la Junta de Sanejament.

Article 9

Equipament

Els establiments tècnics auxiliars de la Junta de Sanejament hauran de comptar amb els locals, les instal·lacions, els equips i la instrumentació analítica necessària per dur a terme totes les determinacions analítiques i els mesuraments que figurin dins els nivells d’actuació definits a l’article 11 per als quals sol·licitin ser reconeguts segons els mètodes oficialment acceptats.

Article 10

Procediments de treball

Els establiments tècnics auxiliars adequaran la seva sistemàtica de treball pel que fa a procediments, sistema de qualitat, registre d’anàlisis i mostres, manipulació i conservació de mostres, confecció d’informes i certificats, als criteris recollits a la norma europea EN 45001 o equivalent.

Capítol 4

Procediment de reconeixement, inspecció i registre

Article 11

Reconeixement

a) El reconeixement que sol·licitin els establiments que reuneixen els requisits i condicions exigibles en cada cas s’haurà de referir a un o altre dels nivells d’actuació que s’indiquen a continuació:

Nivell A: qualsevol operació de les indicades a l’article 3, incloses les corresponents al nivell B.

Nivell B: operacions de presa de mostres, anàlisi i mesura de cabals d’aigües residuals segons els mètodes analítics establerts a la legislació vigent, per tal que la Junta de Sanejament pugui determinar els elements integrants de l’increment de tarifa de sanejament i cànon de sanejament, per mesurament directe de la càrrega contaminant abocada.

En aquest nivell també s’inclouen les operacions necessàries per determinar la qualitat de l’aigua d’entrada i sortida de les estacions depuradores d’aigües residuals finançades pel Pla de sanejament de Catalunya, tal com estableixen els plecs d’explotacions aprovats per la Junta de Sanejament.

b) El reconeixement romandrà vigent, sens perjudici del que especifica l’article 16, durant els tres anys següents al seu atorgament. Transcorregut aquest termini, l’establiment haurà de tramitar-ne la renovació.

Article 12

Modificació de les condicions de reconeixement

La modificació per part d’un establiment tècnic auxiliar de qualsevol de les condicions o els requisits que van justificar la seva acreditació, haurà de ser immediatament posada en coneixement de la Junta de Sanejament: resta a criteri d’aquesta la necessitat d’un nou reconeixement, si s’escau, el qual estarà subjecte als mateixos tràmits que la inicial.

Article 13

Sol·licituds

Les entitats interessades a obtenir el reconeixement com a establiment tècnic auxiliar de la Junta de Sanejament i la corresponent inscripció al Registre hauran de presentar una instància de sol·licitud adreçada al conseller de Medi Ambient, i s’hi haurà d’adjuntar, a més de la documentació a què es refereix l’article 5 de l’Ordre del Departament de Medi Ambient de 17.8.1993, dels següents documents:

Domicili de l’establiment i emplaçament de les seves dependències dins el territori de Catalunya.

Nom, cognoms i titulació del seu director tècnic. (Les funcions del director tècnic hauran de ser exercides per un titulat facultat per la direcció de les proves i anàlisis per a l’execució de les quals s’atorga el reconeixement.) Memòria d’activitats de l’empresa.

Nivell per al qual se sol·licita el reconeixement, dintre els previstos a l’article 11 d’aquesta Ordre.

Certificació de disposició de manual de qualitat, còpia del qual s’haurà de presentar, amb el requeriment previ de la Junta de Sanejament.

En tot cas, la documentació presentada haurà d’acreditar la suficiència dels mitjans de l’establiment per dur a terme qualsevol de les funcions especificades segons el nivell per al qual se sol·liciti el reconeixement.

Amb la documentació esmentada, la persona o entitat sol·licitant presentarà els documents que acreditin l’autenticitat de les dades consignades, així com la corresponent llicència municipal i el certificat d’inscripció, si s’escau, al Registre industrial, o altres que siguin preceptius, de conformitat amb la legislació que sigui aplicable a aquests establiments.

La presentació de la documentació a què fa referència el present article comportarà l’acceptació del compromís d’efectuar a càrrec seu les operacions relacionades amb les activitats objecte del reconeixement que, a efectes de comprovació, els siguin requerides per la Junta de Sanejament i que hauran de consistir en l’anàlisi de mostres de control de valor conegut, o altres proves d’intercalibració. Aquestes proves es podran reiterar a criteri de la Junta de Sanejament, en qualsevol moment que es considerés oportú, fins i tot després d’atorgar-se el reconeixement.

Article 14

Tramitació i resolució

Rebuda la sol·licitud completada, si s’escau, la documentació exigida i un cop efectuades les visites d’inspecció i fetes les comprovacions necessàries, la Junta de Sanejament elevarà un informe tècnic vinculant sobre la petició.

L’informe contindrà una valoració de les dades aportades per cada establiment i, en qualsevol cas, la proposta d’atorgament del reconeixement o, per contra, la denegació, fent constar, en aquest darrer cas, les raons d’ordre tècnic i de qualsevol altra naturalesa que hagin motivat l’informe desfavorable.

L’expedient conclourà, vistos els antecedents que hi figurin i la proposta de resolució, mitjançant la resolució del conseller de Medi Ambient concedint o denegant el reconeixement.

Article 15

La resolució a què es refereix l’article anterior s’haurà de produir en el termini de sis mesos des que es va presentar la corresponent sol·licitud de reconeixement. La manca de resolució en el termini indicat comportarà la denegació del reconeixement.

Article 16

Pèrdua del reconeixement

El reconeixement atorgat a un establiment o laboratori podrà ser revocat en qualsevol moment, sens perjudici del que disposa l’article 8.3 del Decret 230/1993 i l’article 12 de l’Ordre del Departament de Medi Ambient de 17.8.1993, per causa d’alguna de les circumstàncies següents:

a) Incompliment imputable a l’establiment d’un contracte d’assistència tècnica amb la Junta de Sanejament, que doni lloc a la seva resolució.

b) Falsedat o inexactituds en les dades subministrades o en els dictàmens i informes tècnics emesos.

c) Actuació negligent en la pràctica de les operacions encarregades.

d) Modificació de les disponibilitats tècniques de l’establiment que comporti la seva inadequació per dur a terme les tasques per a les quals ha estat reconegut.

e) Incompliment que sigui imputable a l’establiment del deure d’abstenció establert a l’article 5.

f) Manca de participació en els exercicis d’intercalibració o inexactituds reiterades als resultats d’aquests.

La Junta de Sanejament s’encarregarà de la tramitació dels expedients de revocació, dins els quals s’haurà de donar audiència als titulars o representants de l’establiment; a la vista de l’expedient, el conseller de Medi Ambient dictarà la corresponent resolució.

Disposició transitòria

Els establiments tècnics auxiliars de la Junta de Sanejament que van obtenir el seu reconeixement d’acord amb el procediment que preveu l’Ordre del Departament de Política Territorial i Obres Públiques de 25 de març de 1985 hauran de sol·licitar-ne la renovació, d’acord amb les prescripcions de la present Ordre, en el termini de tres mesos, a comptar de la seva entrada en vigor.

Transcorregut aquest termini sense haver presentat la corresponent sol·licitud, el reconeixement anterior s’entendrà revocat.

Disposició derogatòria

Queda derogada l’Ordre del Departament de Política Territorial i Obres Públiques de 25 de març de 1985, per la qual es dicten les normes de reconeixement d’establiments tècnics auxiliars de la Junta de Sanejament i es fixen les condicions d’actuació.

Disposició final

La present Ordre entrarà en vigor al dia següent de la seva publicació al DOGC.