Diario Oficial de la Generalitat de Cataluña
Rango: Orden
Fecha de disposición: 19 de mayo de 1995
Fecha de publicación: 31/5/1995
Número de boletín: 2057
Órgano emisor: Departamento de Medio Ambiente
Título: Orden de 19 de mayo de 1995, por la cual se determinan las normas,
prescripciones y metodologías con relación a los establecimientos técnicos auxiliares
de la Junta de Saneamiento en materia de inspección, vigilancia, control y análisis de
la calidad de las aguas.
Ordre de 19 de maig de 1995,
per la qual es determinen les normes, prescripcions i metodologies en relació amb els
establiments tècnics auxiliars de la Junta de Sanejament en matèria dinspecció,
vigilància, control i anàlisi de qualitat de les aigües.
La Llei 19/1991, de 7 de novembre, estableix que la Junta de Sanejament, entre altres funcions, exercirà les de control de qualitat de les aigües continentals superficials i subterrànies i marines, la inspecció i vigilància dels abocaments, així com la gestió i recaptació de lincrement de tarifa de sanejament i cànon de sanejament.
Per a la realització de les funcions esmentades i daltres, la Junta de Sanejament està facultada per sol·licitar, si sescau, la col·laboració dentitats externes de control i anàlisi, tant públiques com privades.
Daltra banda, el Decret 230/1993, estableix el marc general dactuació de les entitats col·laboradores del Departament de Medi Ambient en lexercici de funcions dinspecció i control. Per tant, la necessitat dadaptació a la nova normativa, així com la conveniència dampliar làmbit dactuació dels establiments tècnics auxiliars per tal de cobrir tot el ventall de funcions anteriorment esmentades comporta lestabliment duna nova regulació en la qual quedin recollides les normes dactuació, les condicions i els requisits tècnics i jurídics a complir a fi i efecte de poder ser degudament reconeguts per part de la Junta de Sanejament com a establiments tècnics auxiliars.
Per tant, dacord amb el que disposa la disposició
final 1 del Decret 230/1993,
Ordeno:
Capítol 1
Disposicions generals
Article 1
Funcions
Les funcions dinspecció, vigilància i anàlisi daigües que corresponen a la Junta de Sanejament, dins làmbit de protecció del medi ambient hídric, podran ser dutes a terme:
a) Pels serveis propis de la Junta de Sanejament.
b) Per mitjà de societats participades o vinculades.
c) Per entitats públiques o privades degudament
reconegudes a les quals sencomani.
Article 2
Definició
Són establiments tècnics auxiliars de la Junta de Sanejament aquelles entitats, públiques o privades, que obtenen la corresponent qualificació i reconeixement per exercir determinades funcions dinspecció, control de qualitat i anàlisi daigües.
Capítol 2
Característiques
Article 3
Camps dactuació
Als efectes daquesta Ordre, les funcions dinspecció, vigilància, control de qualitat i anàlisi que exerceix la Junta de Sanejament i que es poden encomanar a entitats públiques o privades reconegudes, es poden agrupar en els següents camps dactuació:
a) Presa de mostres daigües superficials, subterrànies o litorals, així com daigües residuals, en les condicions que en cada cas sestableixin per a la seva conservació i transport fins al laboratori designat per a la seva anàlisi.
b) Determinació analítica dels paràmetres físics, químics i biològics de mostres daigües superficials, subterrànies, litorals i residuals, amb els límits de detecció, precisió i exactitud que en cada cas sestableixi, i segons els mètodes analítics que es designin, dacord amb la normativa general que sigui aplicable.
c) Operacions de presa de mostres, anàlisis i mesura de cabals daigües residuals segons els mètodes analítics establerts, per tal que la Junta de Sanejament pugui determinar els elements integrants de la base imposable de lincrement de tarifa de sanejament i cànon de sanejament.
d) Estudi sobre la consecució dels objectius de qualitat segons els diferents usos de les aigües, fixats a les planificacions hidrològiques i de sanejament, així com la detecció de les desviacions eventuals i linforme de la determinació de les seves possibles causes.
e) Dictàmens sobre el funcionament i els resultats de
les instal·lacions de depuració o mesures correctores exigides dintre els procediments
dautorització dabocaments.
f) Realització de qualsevol altre funció o estudi específic relacionat amb la qualitat de les aigües continentals o litorals que es consideri dinterès per part de la Junta de Sanejament.
Les funcions encomanades a establiments tècnics
auxiliars podran ser en tot moment verificades per la Junta de Sanejament.
Article 4
Imparcialitat, independència i integritat
a) Lestabliment tècnic auxiliar i el seu personal no estaran sotmesos a cap dependència comercial, econòmica, jurídica o de qualsevol altre tipus que pugui influir el seu judici tècnic.
b) Els establiments tècnics auxiliars establiran procediments interns degudament documentats per tal de garantir la seva imparcialitat, independència i integritat.
Això molt especialment quan lestabliment estigui
integrat o sigui part duna organització més amplia.
Article 5
Incompatibilitats
Els establiments privats reconeguts shauran dabstenir dintervenir en lexercici de les seves funcions, la realització de les quals sigui requerida per la Junta de Sanejament i de conformitat amb larticle anterior, sempre que concorri alguna de les circumstàncies següents:
a) Que el titular de lestabliment tècnic auxiliar o els seus càrrecs directius tinguin un interès personal en lexpedient.
b) Que el seu director tècnic o el personal directament encarregat de realitzar les operacions tingui una relació laboral amb la persona o entitat objecte del control.
c) Que hi hagi una situació de dependència entre lentitat objecte del control i lestabliment tècnic auxiliar basada en interessos econòmics o en la seva vinculació econòmica o de qualsevol altra naturalesa.
En cas que després dhaver-se realitzat alguna prova pericial es tingui coneixement que el laboratori que lha dut a terme es troba en qualsevol de les circumstàncies previstes a lapartat anterior, la Junta de Sanejament, amb les diligències prèvies que siguin necessàries, resoldrà el que sigui escaient en cada cas.
Article 6
Reclamacions
a) Els establiments tècnics auxiliars disposaran de procediments documentats per al tractament de les reclamacions rebudes per part dels seus clients, o altres parts afectades per les seves actuacions.
b) Els establiments tècnics auxiliars mantindran un
arxiu de totes les reclamacions i accions dutes a terme, a disposició de la Junta de
Sanejament.
Capítol 3
Organització i funcionament
Article 7
Organització
Els establiments tècnics auxiliars tindran una estructura organitzativa i de funcionament que garanteixi la seva competència per dur a terme les funcions objecte de la seva activitat segons els criteris i estàndards de qualitat establerts a la norma europea EN 45001 o equivalent.
Article 8
Personal
Els establiments tècnics auxiliars disposaran dels recursos humans titulats superiors, mitjans i personal auxiliar a plena dedicació i amb la formació tècnica adient, sota la direcció dun director tècnic, el qual serà responsable general de les activitats tècniques de lestabliment davant la Junta de Sanejament.
Article 9
Equipament
Els establiments tècnics auxiliars de la Junta de Sanejament hauran de comptar amb els locals, les instal·lacions, els equips i la instrumentació analítica necessària per dur a terme totes les determinacions analítiques i els mesuraments que figurin dins els nivells dactuació definits a larticle 11 per als quals sol·licitin ser reconeguts segons els mètodes oficialment acceptats.
Article 10
Procediments de treball
Els establiments tècnics auxiliars adequaran la seva sistemàtica de treball pel que fa a procediments, sistema de qualitat, registre danàlisis i mostres, manipulació i conservació de mostres, confecció dinformes i certificats, als criteris recollits a la norma europea EN 45001 o equivalent.
Capítol 4
Procediment de reconeixement, inspecció i registre
Article 11
Reconeixement
a) El reconeixement que sol·licitin els establiments que reuneixen els requisits i condicions exigibles en cada cas shaurà de referir a un o altre dels nivells dactuació que sindiquen a continuació:
Nivell A: qualsevol operació de les indicades a larticle 3, incloses les corresponents al nivell B.
Nivell B: operacions de presa de mostres, anàlisi i mesura de cabals daigües residuals segons els mètodes analítics establerts a la legislació vigent, per tal que la Junta de Sanejament pugui determinar els elements integrants de lincrement de tarifa de sanejament i cànon de sanejament, per mesurament directe de la càrrega contaminant abocada.
En aquest nivell també sinclouen les operacions necessàries per determinar la qualitat de laigua dentrada i sortida de les estacions depuradores daigües residuals finançades pel Pla de sanejament de Catalunya, tal com estableixen els plecs dexplotacions aprovats per la Junta de Sanejament.
b) El reconeixement romandrà vigent, sens perjudici del que especifica larticle 16, durant els tres anys següents al seu atorgament. Transcorregut aquest termini, lestabliment haurà de tramitar-ne la renovació.
Article 12
Modificació de les condicions de reconeixement
La modificació per part dun establiment tècnic auxiliar de qualsevol de les condicions o els requisits que van justificar la seva acreditació, haurà de ser immediatament posada en coneixement de la Junta de Sanejament: resta a criteri daquesta la necessitat dun nou reconeixement, si sescau, el qual estarà subjecte als mateixos tràmits que la inicial.
Article 13
Sol·licituds
Les entitats interessades a obtenir el reconeixement com a establiment tècnic auxiliar de la Junta de Sanejament i la corresponent inscripció al Registre hauran de presentar una instància de sol·licitud adreçada al conseller de Medi Ambient, i shi haurà dadjuntar, a més de la documentació a què es refereix larticle 5 de lOrdre del Departament de Medi Ambient de 17.8.1993, dels següents documents:
Domicili de lestabliment i emplaçament de les seves dependències dins el territori de Catalunya.
Nom, cognoms i titulació del seu director tècnic. (Les funcions del director tècnic hauran de ser exercides per un titulat facultat per la direcció de les proves i anàlisis per a lexecució de les quals satorga el reconeixement.) Memòria dactivitats de lempresa.
Nivell per al qual se sol·licita el reconeixement, dintre els previstos a larticle 11 daquesta Ordre.
Certificació de disposició de manual de qualitat, còpia del qual shaurà de presentar, amb el requeriment previ de la Junta de Sanejament.
En tot cas, la documentació presentada haurà dacreditar la suficiència dels mitjans de lestabliment per dur a terme qualsevol de les funcions especificades segons el nivell per al qual se sol·liciti el reconeixement.
Amb la documentació esmentada, la persona o entitat sol·licitant presentarà els documents que acreditin lautenticitat de les dades consignades, així com la corresponent llicència municipal i el certificat dinscripció, si sescau, al Registre industrial, o altres que siguin preceptius, de conformitat amb la legislació que sigui aplicable a aquests establiments.
La presentació de la documentació a què fa referència el present article comportarà lacceptació del compromís defectuar a càrrec seu les operacions relacionades amb les activitats objecte del reconeixement que, a efectes de comprovació, els siguin requerides per la Junta de Sanejament i que hauran de consistir en lanàlisi de mostres de control de valor conegut, o altres proves dintercalibració. Aquestes proves es podran reiterar a criteri de la Junta de Sanejament, en qualsevol moment que es considerés oportú, fins i tot després datorgar-se el reconeixement.
Article 14
Tramitació i resolució
Rebuda la sol·licitud completada, si sescau, la documentació exigida i un cop efectuades les visites dinspecció i fetes les comprovacions necessàries, la Junta de Sanejament elevarà un informe tècnic vinculant sobre la petició.
Linforme contindrà una valoració de les dades aportades per cada establiment i, en qualsevol cas, la proposta datorgament del reconeixement o, per contra, la denegació, fent constar, en aquest darrer cas, les raons dordre tècnic i de qualsevol altra naturalesa que hagin motivat linforme desfavorable.
Lexpedient conclourà, vistos els antecedents que hi figurin i la proposta de resolució, mitjançant la resolució del conseller de Medi Ambient concedint o denegant el reconeixement.
Article 15
La resolució a què es refereix larticle anterior shaurà de produir en el termini de sis mesos des que es va presentar la corresponent sol·licitud de reconeixement. La manca de resolució en el termini indicat comportarà la denegació del reconeixement.
Article 16
Pèrdua del reconeixement
El reconeixement atorgat a un establiment o laboratori podrà ser revocat en qualsevol moment, sens perjudici del que disposa larticle 8.3 del Decret 230/1993 i larticle 12 de lOrdre del Departament de Medi Ambient de 17.8.1993, per causa dalguna de les circumstàncies següents:
a) Incompliment imputable a lestabliment dun contracte dassistència tècnica amb la Junta de Sanejament, que doni lloc a la seva resolució.
b) Falsedat o inexactituds en les dades subministrades o en els dictàmens i informes tècnics emesos.
c) Actuació negligent en la pràctica de les operacions encarregades.
d) Modificació de les disponibilitats tècniques de lestabliment que comporti la seva inadequació per dur a terme les tasques per a les quals ha estat reconegut.
e) Incompliment que sigui imputable a lestabliment del deure dabstenció establert a larticle 5.
f) Manca de participació en els exercicis dintercalibració o inexactituds reiterades als resultats daquests.
La Junta de Sanejament sencarregarà de la tramitació dels expedients de revocació, dins els quals shaurà de donar audiència als titulars o representants de lestabliment; a la vista de lexpedient, el conseller de Medi Ambient dictarà la corresponent resolució.
Disposició transitòria
Els establiments tècnics auxiliars de la Junta de Sanejament que van obtenir el seu reconeixement dacord amb el procediment que preveu lOrdre del Departament de Política Territorial i Obres Públiques de 25 de març de 1985 hauran de sol·licitar-ne la renovació, dacord amb les prescripcions de la present Ordre, en el termini de tres mesos, a comptar de la seva entrada en vigor.
Transcorregut aquest termini sense haver presentat la corresponent sol·licitud, el reconeixement anterior sentendrà revocat.
Disposició derogatòria
Queda derogada lOrdre del Departament de Política Territorial i Obres Públiques de 25 de març de 1985, per la qual es dicten les normes de reconeixement destabliments tècnics auxiliars de la Junta de Sanejament i es fixen les condicions dactuació.
Disposició final
La present Ordre entrarà en vigor al dia següent de la seva publicació al DOGC.