Diario Oficial de la Generalitat de Cataluña
Rango: Decreto
Fecha de disposición: 5 de marzo de 1996
Fecha de publicación: 11/3/1996
Número de boletín: 2180
Órgano emisor: Departamento de Medio Ambiente
Título: Decreto
83/1996, de 5 de marzo, sobre medidas de regularización del saneamiento de las aguas
residuales
DECRET 83/1996, de
5 de març, sobre mesures de regularització dabocaments daigües residuals.
Larticle 92 de la Llei 29/1985, de 2 dagost, daigües, estableix que totes les activitats susceptibles de provocar la contaminació o degradació del domini públic hidràulic i en particular labocament daigües i productes residuals susceptibles de contaminar les aigües continentals, requereixen autorització administrativa.
Igualment, els articles 56 i 57 de la Llei 22/1988, de 28 de juliol, de costes, subjecten a autorització administrativa tots els abocaments, qualsevol que sigui el bé de domini públic marítimo-terrestre en què es realitzin.
Dins daquestes autoritzacions es fixen els límits concrets que labocament ha de complir a fi de ser acceptable per al medi receptor.
Lannex al títol III i la taula 1 de lannex al títol IV del Reglament del domini públic hidràulic, aprovat per Reial decret 849/1986, d11 dabril, així com les Ordres del Ministeri dObres Públiques i Urbanisme de 12 de novembre de 1987, 13 de març de 1989 i 28 de juny de 1991 constitueixen el referent legal per a lestabliment dels límits als quals shan de sotmetre les autoritzacions dabocaments daigües residuals a la llera pública. Pel que fa als abocaments daigües residuals realitzats des de terra a mar, el marc ve constituït pel Reial decret 258/1989, de 10 de març, lOrdre del Ministeri dObres Públiques i Transports de 13 de juliol de 1993, i les Ordres de 31 doctubre de 1989, 9 de maig de 1991 i 28 doctubre de 1992.
En data 22 dabril de 1995 va entrar en vigor el Reial decret 484/1995, de 7 dabril, pel qual lAdministració de lEstat dicta normes sobre regularització dabocaments daigües residuals en làmbit de les conques hidrogràfiques de la seva competència, amb la finalitat daconseguir a un ritme adequat lacomodació dels abocaments a les previsions de la Llei daigües, ateses les mancances que, a lefecte, presenta el procediment previst en els articles 246 i següents del Reglament del domini públic hidràulic.
Pertoca ara al Govern de la Generalitat de procedir, amb la mateixa finalitat, a regular aquest procediment de regularització dels abocaments, per a lautorització dels quals ostenta la competència la Junta de Sanejament del Departament de Medi Ambient, segons preveu larticle 5.1.k) de la Llei 19/1991, de 7 de novembre. Tanmateix, el present Decret no només saplica als abocaments que es produeixen al domini públic hidràulic, sinó també als que sefectuen de terra a mar, a fi i efecte de comptar amb un procediment comú, la qual cosa porta a derogar lordre del Departament de Política Territorial i Obres Públiques de 19 de febrer de 1987, vigent fins ara, la qual només socupava dels primers.
Una de les singularitats daquest procediment de regularització és la seva independència amb el règim tributari a què resten sotmesos els abocaments daigües residuals, ja que, si bé la normativa estatal subjecta al Cànon dabocament únicament els abocaments autoritzats, la Llei de Catalunya 19/1991, continuadora de la Llei 5/1981, ordena laplicació de lIncrement de tarifa de sanejament i Cànon de sanejament a qualsevol abocament com a impost disuassori de la contaminació, amb independència de la seva situació administrativa. Levident concurrència entre una i altra figura sha de resoldre, tal com preveu la mateixa Llei daigües, tenint en compte el tribut autonòmic, la qual cosa no implica que lautorització de labocament vingui donada per laplicació daquest, sinó que el seu atorgament ha de sotmetres a les normes generals de la Llei daigües, que es desenvolupen mitjançant aquest Decret.
Es tracta, doncs, de superar lexistència duna tipologia dabocaments no adequats a la normativa vigent, però susceptibles dacomodació, comptant amb la col·laboració dels seus responsables, mitjançant lestabliment dun procediment que permeti ladopció de plans de regularització, tendents a la consecució de lautorització definitiva dabocament mitjançant lexecució dun programa dactuacions.
En conseqüència, a proposta del Conseller de Medi Ambient, dacord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i dacord amb el Govern,
Decreto:
Article 1
Objecte
És objecte daquest Decret la regulació del procediment aplicable per a lobtenció per part dels titulars dabocaments daigües residuals, de lautorització prevista a la normativa sectorial aplicable, així com lestabliment de normes dadaptació de caràcter transitori.
Article 2
Àmbit daplicació
Les normes contingudes en aquest Decret són
daplicació a tots els abocaments daigües residuals que es realitzin tant amb
caràcter directe com indirecte, i qualsevol que sigui el medi receptor de lefluent,
lautorització dels quals correspongui atorgar-la a la Junta de Sanejament en
exercici de les competències que pertoquen a la Generalitat de Catalunya en matèria
daigües i de costes.
Article 3
Classificació dels abocaments
A efectes del que disposa aquest Decret, tots els abocaments sinclouran en una de les següents categories, en funció de la seva situació administrativa i del medi receptor:
-1 Abocaments a llera pública
a) Autoritzats conforme a les disposicions de la Llei daigües, amb instal·lacions acabades i en funcionament, respectant els límits imposats.
b) Autoritzats sense que respectin els límits de la resolució, o autoritzats amb anterioritat a la Llei daigües.
c) Amb autorització provisional conforme a les normes de lOrdre del Departament de Política Territorial i Obres Públiques de 19 de febrer de 1987, havent finalitzat les actuacions previstes i amb compliment dels límits imposats, o quan encara disposin de termini per a dur-les a terme.
d) Amb autorització provisional, una vegada exhaurit el termini dactuacions previst i sense complir els límits de la resolució.
e) No autoritzats.
-2 Abocaments de terra a mar
a) Autoritzats conforme a les disposicions de la Llei de costes, amb instal·lacions acabades i en funcionament, respectant els límits imposats.
b) Autoritzats sense que la resolució dautorització inclogui límits demissió de lefluent, o autoritzats amb anterioritat a la Llei de costes.
c) Amb calendari dactuacions en vigor, o finalitzat amb compliment dels límits imposats, conforme a larticle 58.d de la Llei de costes.
d) Amb calendari dactuacions finalitzat sense respectar els límits de lautorització.
e) No autoritzats.
Article 4
Obligacions dels titulars dels abocaments
-1 Els titulars de les activitats causants dels abocaments daigües residuals hauran de realitzar les actuacions que a continuació sindiquen, en funció de la seva classificació segons les categories descrites a larticle 3, valorada en el moment de la entrada en vigor daquest Decret:
a) Abocaments compresos als números 1.a) i 2.a).
En aquest supòsit, no caldrà la sol·licitud duna nova autorització, devent respectar estrictament les condicions imposades a la respectiva autorització.
b) Abocaments compresos als números 1.b) i 2.b).
Shaurà dinstar la revisió de lautorització de que disposen, en el termini de dos mesos des de lentrada en vigor del present Decret, segons es preveu en la lletra d) daquest apartat.
c) Abocaments compresos als números 1.c) i 2.c).
La Junta de Sanejament iniciarà dofici la tramitació per a obtenir lautorització definitiva a atorgar conforme als articles 92 de la Llei daigües i 57 de la Llei de costes, mantenint-se els efectes de lautorització provisional fins a la finalització del procediment, sempre que es respectin els límits i condicions de la mateixa.
d) Abocaments compresos als números 1.d), 1.e), 2.d) i 2.e).
Shaurà de sol·licitar lautorització definitiva de labocament, en cas de disposar de les instal·lacions adequades per al tractament del seu efluent, en el termini de dos mesos des de lentrada en vigor del present Decret, o bé, en cas contrari, presentar el programa de descontaminació gradual regulat a larticle 5.
-2 Lincompliment injustificat daquestes obligacions podrà donar lloc a la imposició de les sancions previstes a la vigent normativa daigües i de costes.
Article 5
Programa de descontaminació gradual
Els programes de descontaminació gradual que els titulars dabocaments daigües residuals hauran de presentar dacord amb larticle 4, sajustaran als següents requisits:
-1 El termini de presentació serà de dos mesos des de lentrada en vigor del present Decret, o bé, si el procediment sinicia dofici, en el termini que es faci constar en el requeriment corresponent.
-2 La documentació a presentar serà la següent:
a) Sol·licitud dautorització provisional de labocament, amb el contingut previst a larticle 70 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
b) Projecte subscrit per tècnic competent, que inclourà:
Memòria descriptiva de lactivitat causant de labocament.
Descripció quantitativa i qualitativa de labocament, inclosa lanalítica, i del sistema, actual o previst, de depuració i/o evacuació de les aigües residuals, o reducció en origen de la contaminació, amb localització exacta del punt on es produeix levacuació, injecció o dipòsit de les aigües o productes residuals.
Programa dactuació amb indicació de les obres, costos, fases dexecució i terminis.
Previsions dexplotació i manteniment.
Declaració de veracitat de les dades anteriors.
c) Acreditació dhaver sol·licitat la llicència dactivitats classificades.
Article 6
Efectes de la presentació del programa de descontaminació gradual
La presentació del programa de descontaminació gradual comporta latorgament duna autorització provisional dabocament, llevat que la Junta de Sanejament exigeixi del sol·licitant lesmena de defectes de la documentació presentada. En aquest cas, lautorització sentén atorgada en el moment que els defectes detectats siguin esmenats.
Article 7
Tramitació
-1 Les sol·licituds acompanyades de la documentació tècnica descrita, es presentaran davant la Junta de Sanejament en qualsevol de les formes previstes a larticle 38.4 de la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
-2 Prèvia avaluació del programa de descontaminació gradual presentat, es sotmetrà al tràmit dinformació pública durant un termini de vint dies, mitjançant inserció danunci al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.
-3 La Junta de Sanejament, a la vista de les al·legacions formulades en el tràmit dinformació pública i prèvia audiència del titular de labocament, emetrà proposta de resolució aprovant el programa de descontaminació gradual, el termini dexecució del qual serà el tècnicament necessari per a les obres previstes en cada cas.
-4 La resolució daprovació comportarà la confirmació o modificació, si escau, de lautorització provisional de labocament a què es refereix larticle 6, llevat dels abocaments previstos als apartats 1.b) i 2.b) de larticle 3, en què laprovació comporta la revisió de lautorització. Si la resolució en denegués laprovació, lautorització provisional esmentada quedarà revocada.
-5 El termini per resoldre les sol·licituds serà de sis mesos comptats des de la seva presentació; transcorregut lesmentat termini sense que hagi recaigut resolució expressa, la sol·licitud sentendrà desestimada i lautorització provisional revocada, llevat que la Junta de Sanejament en prorrogui expressament la vigència fins a la terminació del procediment.
-6 La Junta de Sanejament efectuarà un seguiment de les actuacions realitzades a lempara del programa de descontaminació gradual, a efectes de comprovació del compliment de les condicions imposades al titular de labocament; acabades les actuacions amb assoliment dels objectius fixats, es procedirà a latorgament de lautorització definitiva, amb el contingut previst a la normativa aplicable, amb excepció de les previsions dels articles 251.d) i e) del Reglament del domini públic hidràulic i 115.1.d) i f) del Reglament per al desenvolupament i execució de la Llei de costes, en allò que fa referència a lestabliment de terminis dexecució dobres i adequació de lefluent, que només seran admissibles mitjançant la presentació del programa de descontaminació gradual previst als apartats anteriors.
-7 Les despeses derivades de les proves analítiques de les mostres daigües residuals preses en les operacions de seguiment del compliment de les actuacions del programa de descontaminació gradual aniran a càrrec dels titulars dels abocaments.
Disposicions addicionals
-1 Abocaments exclosos
Resten exclosos de laplicació daquest Decret els abocaments municipals en tant no sincorporin a les previsions del Pla de Sanejament de Catalunya, i els abocaments al medi receptor daigües residuals de tipus sanitari o assimilable quin volum no sobrepassi els 6.000 m³/any ni els 20 m³/dia, sempre que no puguin provocar afeccions significatives en zones sensibles. No obstant, lexclusió no saplica als abocaments municipals daigües residuals industrials que no compleixin les ordenances locals dabocaments.
-2 Abocaments municipals
Resten autoritzats els abocaments municipals de tipus domèstic o de naturalesa assimilable a domèstic, inclosos en les previsions del Pla de Sanejament de Catalunya. La Junta de Sanejament determinarà, prèvia audiència a les Administracions actuants encarregades de lexplotació i manteniment de les instal·lacions de depuració daigües residuals, les condicions i límits a què resten sotmesos els abocaments.
Disposició transitòria
Els expedients iniciats abans de la entrada en vigor del present Decret, es regiran per la normativa vigent a la data de la sol·licitud.
Disposició derogatòria
Queden derogades totes les normes digual o inferior rang que soposin al que preveu aquest Decret, i en particular, lOrdre del Departament de Política Territorial i Obres Públiques de 19 de febrer de 1987, sense perjudici del manteniment dels efectes de les autoritzacions provisionals dictades a lempara de lesmentada Ordre, segons preveu larticle 4.1.c) daquest Decret.
Disposició final
El present Decret entrarà en vigor lendemà de la
seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.
Barcelona, 5 de març de 1996
Jordi Pujol
President de la Generalitat
Albert Vilalta i Gonzàlez
Conseller de Medi Ambient
(96.058.002)